Jangan percaya berita terma Wilayah Sabah, Sarawak kata Dr Jeffrey
14:04 Apr 09, 2021  |  By SabahKini2
Jangan percaya berita terma Wilayah Sabah, Sarawak kata Dr  Jeffrey

Dari mana sumber itu? Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata, pengumuman perkara besar dan penting seperti mesti datang daripada Jabatan Perdana Menteri (JPM) atau pihak berkuasa sewajarnya.

KOTA KINABALU: Orang ramai di negeri ini diingatkan supaya tidak mempercayai berita yang tular di media sosial mengenai penggunaan terma panggilan Sabah dan Sarawak yang dikatakan disebut sebagai wilayah berkuat kuasa serta-merta.

Timbalan Ketua Menteri Sabah Datuk Dr Jeffrey Kitingan berkata, pengumuman perkara besar dan penting seperti itu seharusnya datang daripada Jabatan Perdana Menteri (JPM) atau pihak berkuasa yang sewajarnya.

Menurutnya, beliau tidak mengetahui siapa yang menyebarkan berita terbabit atau dari mana punca maklumat berhubung perkara itu.

“Itu saya tidak tahu dari mana tetapi kalau bukan datang dari JPM atau pihak lain yang ada `locus standi’, jangan percaya. Kita tunggu saja perkembangan seterusnya,” katanya di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas sama ada berita yang tersebar di media sosial mengenai arahan dikeluarkan sebuah kementerian kepada jabatan dan agensi di bawahnya untuk menukar penggunaan negeri kepada wilayah untuk Sabah dan Sarawak adalah benar atau sebaliknya.

Turut melaporkan berita itu ialah portal PN BBC memaklumkan sumbernya Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) sedang melaksanakan pertukaran nama cawangan bagi semua agensi di bawahnya di Sabah dan Sarawak ia susulan keputusan dan arahan diperoleh pada Mesyuarat Kabinet, semalam selepas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin awal bulan ini, mengumumkan panggilan untuk Sabah dan Sarawak yang sebelumnya disebut sebagai ‘negeri’ ditukar kepada ‘wilayah’ serta merta.

Menurut portal itu lagi  istilah baharu wilayah untuk Sabah dan Sarawak itu juga akan digunakan dalam laporan berita, termasuk di stesen televisyen kerajaan dan semua pihak berkaitan.

Jeffrey yang juga Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) berkata, isu penggunaan istilah wilayah untuk Sabah dan Sarawak memang ada disebut oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika lawatannya di Sarawak minggu lalu.

Bagaimanapun, katanya, belum ada kata putus mengenai perkara itu kerana ia memerlukan penelitian lanjut termasuk bagaimana untuk membezakan istilah wilayah untuk Sabah dan Sarawak dengan istilah wilayah untuk Labuan.

“Baru-baru ini, Perdana Menteri ketika lawatannya ke Sarawak, beliau mengatakan Sabah dan Sarawak bukan negeri tetapi lebih tinggi daripada negeri iaitu wilayah.

“Wilayah yang dimaksudkan ialah dalam konteks penubuhan Malaysia, ada tiga wilayah iaitu Sabah, Sarawak dan Semenanjung Tanah Melayu bercantum membentuk federasi (Persekutuan).

“Bererti ia tidak setaraf dengan negeri di Semenanjung, sebab itu ia disebut wilayah, namun ada kekeliruan sebab Labuan juga disebut wilayah. Jadi, ia perlu dilihat sebagai satu interpretasi berbeza.

“Istilah wilayah bagi Labuan lebih rendah daripada negeri tetapi istilah wilayah bagi Sabah lebih tinggi daripada negeri di Semenanjung dalam konteks penubuhan Malaysia,” katanya.

Mengulas lanjut, beliau berkata, pada masa akan datang ketiga-tiga wilayah hanya perlu disebut Sabah, Sarawak dan Semenanjung tanpa menyebut negeri bagi menepati maksud setaraf dalam konteks penubuhan Malaysia.

Sementara itu, Jeffrey yang juga Menteri Pertanian dan Perikanan Sabah berkata, tidak timbul persoalan baik atau buruk penggunaan istilah wilayah untuk Sabah dan Sarawak.

“Istilah itu adalah untuk membezakan Sabah dan Sarawak dengan negeri lain di Semenanjung. Kita tidak sebut negeri Sabah atau negeri Sarawak tetapi kita sebut perkongsian sama taraf dengan Semenanjung.

“Tiga entiti ini iaitu Sabah, Sarawak dan Semenanjung adalah setaraf tidak kira sama ada istilahnya disebut wilayah atau apa, yang penting maksudnya menunjukkan ketiga-tiganya adalah setaraf,” katanya. 

5 Comments