Irwan Bekas KSP nafi RM18B hilang dan lapor SPRM
10:08 Aug 10, 2018  |  By SabahKini2
Irwan Bekas KSP nafi RM18B hilang dan lapor SPRM

Irwan berkata wang itu dimasukkan dahulu dalam akaun kumpulan wang disatukan dan jumlah bagi bayaran balik dimasukkan dalam akaun amanah secara bulanan berdasarkan keperluan Jabatan Kastam, hasil audit terhadap tuntutan bayaran balik dan kedudukan hasil k

Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Tan Sri Mohd Irwan Serigar Abdullah menafikan dakwaan Menteri Kewangan Lim Guan Eng bahawa kerajaan BN dulu 'merompak' RM18 bilion yang sepatutnya untuk bayaran balik GST.

Irwan berkata wang itu dimasukkan dahulu dalam akaun kumpulan wang disatukan dan jumlah bagi bayaran balik dimasukkan dalam akaun amanah secara bulanan berdasarkan keperluan Jabatan Kastam, hasil audit terhadap tuntutan bayaran balik dan kedudukan hasil kerajaan.

Beliau berkata ia selepas mesyuarat pengurusan aliran tunai kerajaan persekutuan yang diadakan setiap bulan.

"Setiap sen dikira, ia adalah duit rakyat, lebih penting ia berada dalam Kumpulan Wang Disatukan, kemudian bila diperlukan, ia akan dikeluarkan," katanya 

Beliau mengulas dakwaan Lim  bahawa kerajaan telah menyalahgunakan RM18 bilion daripada RM19.4 bilion bayaran balik GST yang telah dikutip sejak sistem itu diperkenalkan.

Menurut Lim, ia menyebabkan bayaran balik kepada peniaga yang sepatutnya dibuat dalam masa dua minggu, tertangguh sehingga dua tahun.

Lim juga mendakwa wang tersebut digunakan untuk menutup defisit, membiayai projek pembangunan dan untuk membuat "apa yang mereka suka". Lim membuat tuduhan ini di dalam dewan rakyat menuduh wang GST dirompak.

Tuduhan Lim Guan Eng sangat tidak berasas kerana adalah jelas kutipan GST dimasukkan ke dalam akaun kumpulan wang disatukan dan jumlah bagi bayaran balik dimasukkan dalam akaun amanah secara bulanan.

Seperti mana-mana pendapatan cukai apa pun, kutipan GST dibayar kepada dana yang disatukan oleh kerajaan. Berdasarkan nasihat Kastam, amaun yang dianggarkan untuk pembayaran balik GST kemudiannya diperuntukkan kepada akaun amanah.

Ini adalah mekanisme yang sama digunakan oleh negara lain yang telah melaksanakan sistem GST termasuk Singapura. Tindakan GST Singapura Bahagian II Pentadbiran, fasal 5 menyatakan:

"5 .- (1) Penilai hendaklah bertanggungjawab secara amnya untuk menjalankan peruntukan Akta ini dan bagi pemungutan cukai dan hendaklah membayar semua jumlah yang dikutip berkenaan dengannya ke dalam Kumpulan Wang Disatukan."

Kerajaan Singapura juga meletakkan kutipan GST mereka dalam dana yang disatukan sama seperti apa yang dilakukan oleh kerajaan Malaysia. Adakah ia juga bermakna PAP Singapura juga "mencuri" wang balik wang GST?

Kenyataan Guan Eng bahawa "BN mencuri wang pemulangan GST" bermakna tiada syarikat dari beratus ribu di Malaysia akan menerima bayaran balik GST mereka.

Adakah masuk akal bahawa selepas 3 tahun, tidak ada satu daripada beratus-ratus beribu-ribu syarikat itu yang telah keluar secara terbuka bahawa BN "mencuri" pengembalian GST mereka dan mereka tidak pernah mendapat balik wang pengembalian wang mereka?

Ya, terdapat contoh di mana kerajaan terlambat membayar balik pembayaran balik GST terutama apabila sistem GST dilaksanakan terlebih dahulu. Tetapi penangguhan semacam itu perlahan-lahan meningkat apabila orang ramai mengetahui bagaimana sistem GST berfungsi.

Kebanyakan penangguhan kebanyakannya disebabkan oleh dokumentasi yang tidak lengkap daripada mereka yang memohon bayaran balik. Dalam kebanyakan kes pula, bayaran balik juga "dilepaskan" atau "diimbangi" terhadap GST yang perlu dibayar oleh syarikat-syarikat juga.

Hari ini Tan Sri Irwan tampil ke pejabat SPRM melaporkan dakwaan kehilangan wang refund GST itu. 

2 Comments