Musa Aman masih jalani rawatan perubatan kata peguam
11:08 Aug 11, 2018  |  By SabahKini2
Musa Aman masih jalani rawatan perubatan kata peguam

Tan Sri Musa telah memaklumkan kepada Yang di-Pertua bahawa dia sedang menjalani satu siri rawatan perubatan dan ujian yang mana dia dimasukkan ke hospital dan di mana ia tidak selamat dan boleh merosakkan kesihatan untuk melakukan perjalanan

1. Berkenaan liputan media baru-baru ini yang terdapat di portal New Straits Times bertarikh 5 Ogos 2018, mengenai tarikh akhir Tan Sri Musa Aman dan anak lelakinya Yamani Hafez yang akan mengangkat sumpah masing-masing sebagai anggota Dewan Undangan Sabah dan Parlimen Persekutuan, kami mengeluarkan kandungan surat Tan Sri bertarikh 30 Julai 2018 yang dialamatkan kepada Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah.

2. Kandungan surat adalah seperti berikut:

a. Tan Sri Musa telah memaklumkan kepada Yang di-Pertua bahawa dia sedang menjalani satu siri rawatan perubatan dan ujian yang mana dia dimasukkan ke hospital dan di mana ia tidak selamat dan boleh merosakkan kesihatan untuk melakukan perjalanan.

b. Tan Sri Musa kini sedang menunggu keputusan ujian perubatan, diagnosis, serta masa depan prognosis berkenaan dalam waktu terdekat untuk menentukan keadaannya terlebih dahulu, keperluan perubatan yang diperlukan dan yang kedua apabila selamat untuknya untuk bertahan lama dalam penerbangan balik ke Sabah.

c. Secara Khususnya, doktor Tan Sri mesti menentukan cara terbaik untuk merancang rawatan masa depannya selain membuat perancangan untuk penjagaan masa depannya apabila dia kembali ke Sabah.

d. Dokumen yang menyokong keseriusan keadaan perubatan
Tan Sri telah diajukan kepada Speaker untuk pertimbangannya.

e. Tan Sri Musa pada masa ini, melalui nasihat doktor perubatannya, telah menunjukkan bahawa dia tidak dapat melakukan perjalanan secara fizikal dan bahawa perjalanan sedemikian memudaratkan kesihatannya. Oleh itu dan dalam keadaan sedemikian, Tan Sri Musa telah menyatakan penyesalannya yang bahawa dia mungkin tidak dapat hadir secara fizikal ke Sabah untuk tujuan mengangkat sumpah di Dewan Negeri.

f. Walau bagaimanapun, Tan Sri telah memohon dari Yang Berhormat Speaker lanjutan masa untuk menagangkat sumpah di atas alasan perubatan di mana budi bicara mutlak terletak kepada Speaker.

g. Speaker telah dimaklumkan sepenuhnya tentang keadaan perubatan Tan Sri Musa. Lebih-lebih lagi, Tan Sri telah memberi kemaskini kepada Speaker dan juga telah menawarkan untuk melanjutkan laporan perubatan penuh kepada Speaker sekiranya dia memerlukan perkara yang sama.

3. Tan Sri Musa mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua yang memberi ucapan dan semua orang yang telah berdoa untuknya demi pemulihannya yang selamat dan cepat. Tan Sri Musa juga memberi jaminan kepada semua orang bahawa dia akan kembali tidak lama lagi bagi menuntut hak dan akan mengambil semula kedudukan yang sah sebagai Ketua Menteri Sabah.

Tengku Fuad Tengku Ahmad,
Peguam Utama untuk Tan Sri Musa Haji Aman
9 Ogos 2018

4 Comments