Rakyat miskin tercekik harga naik, ikan kering, pekasam, cendol dikenakan SST
14:08 Aug 24, 2018  |  By SabahKini2
Rakyat miskin tercekik harga naik, ikan kering, pekasam, cendol dikenakan SST

Nampaknya rakyat miskin bakal terbeban dengan kenaikan harga apabila ikan kering/masin, pekasam, cendol, keropok ikan dan banyak lagi dikenakan cukai SST

KUALA LUMPUR – Ikan masin, makanan dalam tin, makanan ringan, makanan proses dan sejuk beku antara 6,400 jenis barangan bakal dikenakan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) menjelang 1 September ini.

[SENARAI PENUH - barang-barang yang dikenakan cukai itu boleh dilihat melalui senarai 121 muka surat menerusi laman sesawang https://mysst.customs.gov.my/assets/document/Guide%20on%20proposed%20sales%20tax%20rates%20for%20various%20goods.pdf ]

Menurut laman itu antara hidupan laut yang dikenakan cukai jualan sebanyak lima peratus ialah ikan jeruk, ikan kering/masin, ikan masin bulu ayam, ikan pekasam, ikan talang masin dan ikan tamban (kering).

Udang kering dan udang geragau, sawi masin, sayuran campur beku dan sayur beku serta kekacang kering dan segar termasuk kacang tanah juga dikenakan cukai jualan lima peratus.

Makanan kegemaran rakyat Malaysia seperti ayam goreng, burger ayam dan daging, bebola ayam, ayam gorang beku dan makanan yang sudah dipek dan perencah makanan dikenakan cukai itu.

Bagaimanapun, ikan dalam sos tomato, ikan tuna (dalam mayonis, tin), kari ikan (dalam tin), kek ikan, nuget ikan, sardin (dalam tin) dikecualikan cukai SST.

SST akan dilaksanakan 1 September depan menggantikan Cukai Barangan dan Jualan (GST) yang dimansuhkan oleh Kerajaan Pakatan Harapan selepas ia diwujudkan pada 1 April 2015.

Jabatan Kastam Diraja Malaysia berkata, jumlah barangan yang dikenakan SST lebih rendah berbanding sebanyak 11,197 barangan yang dikenakan cukai semasa pelaksanaan GST.

Berdasarkan senarai itu, bahan-bahan untuk kegunaan bakeri seperti mentega, coklat cip, coklat beras, serbuk koko tanpa manisan, coklat bar, blok, tablet dan coklat masakan juga dikenakan cukai.

Selain itu cendol, keropok ikan/udang dan ketupat nasi tidak terkecuali dikenakan cukai jualan 5.0 peratus. Jus dan kordial disenarai sebagai barangan yang dikenakan cukai.

Barangan rumah, barang plastik, kasut termasuk kasut sekolah, kosmetik serta barangan elektrik tidak terkecuali dengan cukai itu.

Dengan pengumuman barang-barang dikenakan cukai SST dijangka harga barang akan naik mendadak pada 1 September ini. Rakyat mengeluh dalam keadaan 'Zero GST' "Tax Holiday' harga barang tetap naik dan tidak pernah turun.

Lim Guan Eng Menteri Kewangan sendiri menyatakan Kerajaan PH tidak berjanji harga barang akan turun ketika SST diperkenalkan semula.

 

12 Comments