(VIDEO) PPR Putatan: Menteri khususkan 150 unit untuk ‘Orang Semporna’?
15:09 Sep 19, 2018  |  By SabahKini2
(VIDEO) PPR Putatan: Menteri khususkan 150 unit untuk ‘Orang Semporna’?

Hanya 500 PPR Taman Sri Serigai Putatan. Jumlah yang mohon lebih 6000. 150 kuota Menteri, MP 50 dan Adun 50. Bakinya 250 dibuka kepada orang awam.Dilaporkan kuota Menteri khusus untuk 'Orang Semporna'. Rakyat pula berebut dan bersesak beli borang.

 

Rempuhan Pintu. Kecoh kerana borang RM5 

KOTA KINABALU: Peristiwa tahun 2016 berulang kembali apabila pintu masuk Dewan Sri Putatan pecah lagi dalam insiden tolak menolak ketika lebih 6,000 orang hadir untuk mengambil borang Projek Perumahan Rakyat (PPR) Putatan semalam.

Orang ramai mulai memenuhi pekarangan dewan seawal jam 6 pagi bagi mengisi borang kekosongan rumah PPR yang ditawarkan menerusi sesi pembelian borang berkenaan.

Borang yang berharga RM5 itu laris dijual sehingga berlaku kekecohan di pintu masuk utama selepas orang ramai mulai berasak-asak untuk memasuki dewan, namun ia berjaya dileraikan secara aman oleh polis dan pasukan keselamatan lain yang bertugas.

 

Nampaknya Majlis Daerah Putatan belum bersedia untuk membuat perubahan walaupun pernah melalui insiden yang sama. Cadangan netizen sebelum ini agar permohonan dibuat secara online tidak diambil kira tetapi keuntungan jualan borang RM5 menjadi keutamaan Majlis Daerah Putatan

Sumber dalaman Majlis Daerah Putatan mendedahkan penjualan borang hanyalah formaliti sahaja. Hanya 250 sahaja dibuka kepada umum.

“150 unit kuota untuk Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah (Datuk Jaujan) bakinya 50 unit untuk Ahli Parlimen Putatan dan 50 lagi Adun Petagas”.

“Bukan itu sahaja 150 kuota Menteri ini dikhaskan untuk orang-orang Semporna yang tinggal di Kota Kinabalu”. kata pegawai itu tidak mahu namanya didedahkan.

Amylia, 35 yang pernah berurusan dengan Pegawai Datuk Jaujan juga memaklumkan adanya kouta ini jika mahu mendapatkan rumah di PPR Serigai Putatan itu.

“Kata pegawai menteri itu adalah perkara biasa sokongan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, ahli parlimen dan adun bagi kawasan Putatan. Malah Menteri mempunyai kuasa untuk menyokong mana-mana permohonan projek PPR sebelum ini kepada PBT”. katanya

Jika benar dakwaan hanya 250 sahaja yang dibuka umum dan bakinya lagi berdasarkan kuota bermakna 6000 orang yang berebut-rebut membeli borang itu jelas diperdaya.

Kaedah lapuk Majlis Daerah mengendalikan penjualan borang itu turut dikecam hebat.

Ramlah Yussof pengguna facebook berkata semua ini menyusahkan rakyat.

“Apalah kerajaan menyusahkan rakyat, onlinekan sajalah permohonan itu kemudian tapis secara telus barulah sayangkan rakyat”. katanya

Abah Ice pula menulis keadaan dewan Putatan yang sesak sehingga menyebabkan berlakunya kecederaan gara-gara berebut mengambil borang.

Sementara itu Pembantu Menteri Undang-Undang dan Hal Ehwal Anak Negeri Sabah yang juga Adun Petagas, Uda Sulai meminta Majlis Daerah Putatan memastikan proses pengedaran borang permohonan Projek Perumahan Rakyat (PPR) diaturkan dengan baik bagi mengelakan perkara yang tidak diingini berlaku.

“Saya harap orang ramai bersabar dengan keadaan yang berlaku pada hari ini berikutan adanya insiden tolak menolak, malah pintu masuk turut pecah.

“Kita berharap, kelemahan pengurusan dapat diatasi segera bagi memastikan tiada kejadian buruk berlaku pada masa depan,” katanya.

PPR Meruntum, Taman Sri Keramat,Ketiau dan terbaru PPR Taman Serigai adalah projek yang dilaksanakan oleh kerajaan BN sebelum ini. 

Berita Astroawani melaporkan mengenai rempuhan pintu di Dewan Sri Putatan

PPR TAMAN SRI SERIGAI PUTATAN YANG MENJADI REBUTAN

 

50 Comments