Mengapa kaunter JPN dikerah untuk Projek IC?- Dr. Jeffrey
04:09 Sep 30, 2018  |  By SabahKini2
Mengapa kaunter JPN dikerah untuk Projek IC?-   Dr. Jeffrey

Sejak Shafie bersumpah secara haram, satu siri dan siri aktiviti telah berlaku, menunjukkan bahawa kerajaan Warisan mempunyai agenda tersembunyi untuk Sabah dengan PTI atau pendatang tanpa izin.

 

 

KENYATAAN AKHBAR

Sabtu, 29 Sept. 2018

Jeffrey Soalan Motivasi Shafie untuk Menggerakkan JPN pada Setiap Lawatan 

Kota Kinabalu: Dr. Jeffrey Kitingan menyoal mengapa Shafie dan Menteri-menterinya menggerakkan kaunter-kaunter JPN dan pegawai-pegawai setiap kali dia membuat lawatan ke daerah-daerah atas dalih bertemu rakyat.

Sekarang pengetahuan umum bahawa kerajaan Warisan-Pakatan Harapan sekarang hanya mempunyai satu keutamaan di Sabah, iaitu untuk menghalalkan pendatang tanpa izin.

Sejak Shafie bersumpah secara haram, satu siri dan siri aktiviti telah berlaku, menunjukkan bahawa kerajaan Warisan mempunyai agenda tersembunyi untuk Sabah dengan PTI atau pendatang tanpa izin.

Pertama, satu siri kebakaran yang berlaku di kalangan setinggan liar yang diduduki oleh PTI yang disyaki - di Likas, Tawau, Keningau dan Sandakan, tanpa kecederaan serius atau kematian dan gambar-gambar luggages yang disimpan di dalam media sosial dan di mana unit bergerak JPN telah digerakkan untuk mengeluarkan IC, janji-janji oleh pemimpin Warisan untuk menyediakan tanah untuk penempatan semula mereka, pegawai JPN dan kaunter yang dipanggil oleh pendatang tanpa izin untuk mendapatkan dokumen undang-undang dan personaliti Warisan yang tertentu menganjurkan fungsi dan menawarkan perkhidmatan kepada pendatang tanpa izin, misalnya. di Kg. Titingan di Tawau dan di Tuaran, dan pusat-pusat perkhidmatan bergerak Warisan yang dipilih oleh wakil yang menerima permintaan untuk pengeluaran IC kepada pesuruhjaya untuk sumpah dengan beratur panjang mencari pengesahan untuk borang untuk dokumentasi undang-undang.

Terdapat juga pengharaman pengharaman kapal pam walaupun kecemasan keselamatan yang dibangkitkan oleh ESSCOM, yang membolehkan akses mudah bagi warga asing ke Sabah, penculikan dua nelayan Indonesia di perairan Semporna, dan tembakan yang menewaskan dua pengganas Filipina dalam bot pam dari Kunak, dan yang dikatakan oleh ESSCOM dari penyiasatan mereka telah dilanggar secara haram selama beberapa bulan di Sabah oleh saudara-saudara, yang mungkin menerima IC yang meragukan di bawah Projek IC.

Rakyat Sabah kini berhati-hati dan bimbang tentang masa depan mereka dan keselamatan Sabah seperti yang dinyatakan dalam media sosial seperti facebook dan kumpulan whatsapp.

Memandangkan ini, Dr. Jeffery mahu Datuk Seri Shafie dan kerajaannya memberi tumpuan dalam memenuhi janji-janjinya kepada rakyat seperti yang terkandung dalam manifesto dan ucapan politik dan janji-janji mereka, termasuk penerbitan IC Sabah seperti yang dijanjikan. Saya juga berharap agar pihak berkuasa juga akan melakukan tugas mereka untuk memastikan bahawa tindakan pemimpin-pemimpin ini tidak menjejaskan keselamatan dan kesejahteraan Sabah.

Datuk Dr. Jeffrey Kitingan

39 Comments