Rakyat perlu positif 300,000 Gay bukan semua amal seks songsang- Menteri Agama
22:10 Oct 29, 2018  |  By SabahKini2
Rakyat perlu positif 300,000 Gay bukan semua amal seks songsang- Menteri Agama

Mujahid menyeru rakyat berfikiran positif terhadap gay. 300,000 Gay katanya bukan semua mengamalkan homoseksual atau amal seks songsang. Katanya Gay perlu beri nasihat dan kawal nafsu keinginan songsang.

Menteri Agama Dr Mujahid Yusof Rawa mengatakan daripada 300,000 golongan Gay berdaftar di negara ini tidak semua terlibat melakukan aktiviti songsang atau homoseksual. 

Ahli Parlimen Parit Buntar itu berkata peningkatan mendadak yang direkodkan itu terdiri daripada pelbagai kategori termasuklah mereka yang hanya mempunyai perasaan keinginan melakukan perbuatan songsang itu.

“Kita tidak boleh kata lebih 300,000 itu semua terlonggok dalam perkara yang mereka telah lakukan

“Yang disebut  bilangan itu kita kena perincikan lagi, isu dia (jumlah itu) adakah mereka ada keinginan tetapi tidak semestinya mereka buat (hubungan sejenis), kita jangan ambil secara general dengan mengatakan (jumlah) itu buat salah.

“Daripada jumlah itu ada yang mempunyai keinginan  sahaja jadi kita tangani dari awal. Ada yang terlibat perbuatan songsang itu dan dia sedar ia tidak betul dan mereka balik semula,”katanya dalam sidang media di Parlimen hari ini. 

Bagaimanapun tidak dapat dipastikan bagaimana Jakim merekodkan perasaan ‘keinginan’ gay itu sebagai kategori gay kerana ia hanya berdasarkan rujukan Jakim kepada Kementerian Kesihatan iaitu 310,000 orang.

Media sebelum ini melaporkan homoseksual di negara ini kini dianggarkan sebanyak 310,000 berbanding 173,000 pada lima tahun lalu, kata seorang pegawai Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Statistik Kementerian Kesihatan pada 2013 menunjukkan terdapat kira-kira 173,000 individu homoseksual di negara ini, kata Dr Mohd Izwan Mohd Yusof, timbalan pengarah pembangunan sosial dan masyarakat Jakim.

Mereka termasuk 2% daripada jumlah keseluruhan penduduk dan 70% hingga 80% daripada mereka adalah Melayu.

Mujahid mahu rakyat di negara ini memandang positif terhadap gay.

“Secara positif kita terangkan kepada awam, beri nasihat, kita suruh golongan Gay kawal nafsu keinginan  dan baiki diri. KIta lihat secara positif bukan negatif seperti setengah pihak,” katanya. 

Mujahid sebelum ini kontroversi dengan isu serbuan kes khalwat sebagai kes peribadi jika dilakukan di tempat tertutup.

38 Comments