Sindiket Dokumen 'Projek IC' guna nama Timbalan Menteri KDN terbongkar!
07:11 Nov 27, 2018  |  By SabahKini2
Sindiket Dokumen 'Projek IC' guna nama Timbalan Menteri KDN terbongkar!

127 Helai surat permohonan sokongan kelulusan mendaftar permit dan Kad Pengenalan MYPR Kepada Datuk Mohd Aziz Jamman (Tim.Menteri Dalam Negeri) ditemui di premis Areney Enterprise Kg Air Kota Kinabalu

Satu tangkapan dibuat terhadap pemilik premis Areney Enterprise Kg Air Kota Kinabalu sindiket kad pengenalan. Beberapa borang dan dokumen ditemui. Borang itu dikatakan akan di hantar ke pejabat PUSAT KHIDMAT RAKYAT PARLIMEN SEPANGGAR, ALAM MESRA untuk di proses selama (3) bulan. Pihak pejabat tersebut seterusnya menghubungi semula apabila kelulusan diterima untuk proses penukaran IMM13 ke dokumen MYPR ( IC MERAH). 

 

Butir-butir kes seperti berikut-

A ) Tarikh / Masa / Tempat Tangkapan:

19.11.2018@ 1430Hrs. Premis Areney Enterprise Kg Air Kota Kinabalu

 

D ) Laporan tangkapan:-

Karamunsing /18124/18

 

1)JSJK/KS/581/18@Karamunsing/18124/18

Sek 420 KK

Kerugian: NILL

 

MODUS OPERANDI:-

Sindiket Penipuan Permohonan Mendapatkan Kad Pengenalan Jenis MYPR (IC MERAH)

E ) Butiran  Tangkapan :-

1) Nama: Rohani Binti Mohd Ismail (B1)

KPT: 861015-12-5688

Jantina: Perempuan

Umur: 32 Tahun

Bangsa: Bajau

Kerja: Berniaga

Alamat: B-0-4, Taman Seri Rugading Tuaran

 

2) Nama: Loring binti Abdullah (B2)

KPT: IMM13-IP-12041-651

Jantina:Perempuan

Umur: 48 Tahun

Bangsa: Bajau

Kerja:Pembantu Kedai

Alamat:Kg Dumpil Putatan

3) Nama: Aik bin Tandi (B3)

KPT: IMM13-IP-12081-10827

Jantina: Lelaki

Umur:28 Tahun

Kerja: Pembantu Dapur

Alamat: B-3243, Api-Api Centre K

F) KETERANGAN KES:-

Pada 22.11.2018 jam lebih kurang 1430hrs, pengadu mengetuai sepasukan polis daripada Komersil IPD Kota Kinabalu telah membuat pemantauan terhadap sebuah premis iaitu Areney Enterprise Kg Air. Maklumat mendedahkan terdapat orang ramai yang berada di premis tersebut untuk membuat urusan permohonan akaun bersumpah untuk menukarkan dokumen IMM13 kepada Kad Pengenalan jenis MYPR ( IC MERAH).

Pemeriksaan lanjut yang dibuat ke dalam premis, mendapati (2)(P) dipercayai pekerja sedang menyusun dokumen-dokumen yang mengandungi maklumat pelanggan untuk tujuan permohonan MYPR.

Seterusnya tangkapan serta rampasan ke atas kedua-dua pekerja tersebut.

Turut di tangkap (1)(L) yang sedang memegang dokumen yang lengkap di isi. Kesemua tangkapan serta rampasan dibawa balik ke pejabat Komersil IPD KK untuk tindakan selanjutnya.

—————————————————

Susulan maklumat yang diterima, Risikan/Operasi BSJKD  telah membuat pemantaun di premis tersebut dan seterusnya menjalankan tangkapan terhadap (3) penama diatas

Siasatan awal, mendapati (B1) mengaku merupakan pemilik premis tersebut dalam bidang  menyediakan perkhidmatan pembikinan surat menyurat, photostat dll. (B1) mengaku menerima bayaran RM40/- daripada setiap pelanggan hasil daripada pembikinan surat menyurat

Manakala (B2) merupakan pekerja di premis (B1) mengaku bekerja sejak tahun 2017 menerima gaji RM40/- sehari daripada (B1).

Manakala (B3) mengaku telah berurusan di premis (B1) untuk permohonan mendapatkan Kad pengenalan jenis MYPR. Borang tersebut diperolehi daripada (B1) dengan upah perkhidmatan RM40/-. (B3) menyatakan selepas selesai urusan dokumentasi dijalankan, borang tersebut akan di hantar ke pejabat PUSAT KHIDMAT RAKYAT PARLIMEN SEPANGGAR, ALAM MESRA untuk di proses selama (3) bulan. Pihak pejabat tersebut seterusnya menghubungi semula apabila kelulusan diterima untuk proses penukaran IMM13 ke dokumen MYPR ( IC MERAH)

G) Rampasan :-

- 127 Helai Surat Permohonan Sokongan Kelulusan Mendaftar Permit Dan Kad Pengenalan MYPR Kepada Dato Mohd Aziz Jamman (Tim.Menteri Dalam Negeri)

-127 Set Dokumen Akaun Bersumpah

Antara dokumen yang dirampas di dalam premis Areney

22 Comments