WARISAN akhirnya akur kemasukan PPBM ke Sabah
10:02 Feb 18, 2019  |  By SabahKini2
WARISAN akhirnya akur kemasukan PPBM ke Sabah

Setelah puas bertegas menolak PPBM masuk ke Sabah akhirnya dengan kuasa Tun M Shafie terpaksa akur tunduk kepada arahan Tun Dr Mahathir.

KOTA KINABALU: Presiden Parti Warisan Sabah (WARISAN), Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata parti pimpinannya tidak mampu menghalang Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) atau mana-mana parti untuk melebarkan sayapnya ke Sabah.

Ketua Menteri Sabah itu menegaskan, WARISAN akan terus mengekalkan kerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) dan berusaha memenuhi janji kepada rakyat demi kepentingan rakyat Sabah.

"Berhubung kemasukan PPBM ke Sabah, kita tidak dapat menghalangnya, begitu juga parti lain. Undang-undang kita juga membenarkan parti baharu ditubuhkan. Kita bagaimanapun kekal dengan pendirian dan hala tuju kita," katanya pada sidang media mengenai pendirian WARISAN berhubung keputusan PPBM mengembangkan sayap ke Sabah, selepas Majlis Penganugerahan Pingat Kedaulatan Negara kepada anggota polis, di sini, hari ini.

Mohd Shafie berkata, beliau sedar perasaan penyokong WARISAN dan rakyat Sabah berhubung keputusan  PPBM dan menasihatkan mereka supaya tidak mengikut emosi.

"Nasihat saya ialah jangan mengikut emosi dan kita tumpukan kepada usaha membangunkan negeri untuk manfaat rakyat Sabah," katanya.

Perdana Menteri yang juga Pengerusi  PPBM, Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini mengumumkan bahawa  PPBM membuat keputusan untuk mengembangkan sayap ke Sabah walaupun WARISAN sebelum itu meminta supaya parti itu tidak ke Sabah seperti persefahaman dicapai mereka sebelum PRU-14 lalu.

Mohd Shafie berkata, tumpuannya untuk memastikan hak rakyat Sabah dikembalikan dan diakui seperti dipersetujui dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) juga kekal dalam perjuangan WARISAN.

 

KENYATAAN PENUH MEDIA

"Rakyat Sabah memberi mandat kepada WARISAN untuk memerintah Sabah pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14). Mereka sudah bosan dengan kerajaan UMNO- Barisan Nasional (BN) dan mahu menukarnya untuk yang lebih baik.

"Kita hormati mandat itu dan akan terus mentadbir negeri sebaik yang kita mampu untuk memastikan apa yang rakyat Sabah mahu kita lakukan dari segi pembangunan dan menyediakan pekerjaan dapat kita tunaikan. Janji itu mesti ditunaikan,” katanya

"Rakyat Sabah telah memberikan mandat Parti Warisan Sabah untuk memerintah Sabah pada Pilihan Raya Umum Ke-14. Mereka bimbang dengan kerajaan UMNO-BN dan mahu perubahan menjadi lebih baik.

Kami menghormati mandat itu dan akan terus mentadbir Negara pada tahap terbaik kami untuk memastikan apa yang rakyat Sabah mahu kami lakukan dari segi pembangunan serta menyediakan pekerjaan. Ini dijanjikan dan kami akan memastikan mereka dihantar.

Berkenaan dengan kemasukan Bersatu ke Sabah, kami tidak dapat menghentikan mereka, atau mana-mana pihak lain untuk perkara itu. Undang-undang kami juga membenarkan pihak-pihak baru dibentuk.

Walau bagaimanapun, kami sangat jelas dengan pendirian dan arahan parti kami.

Kami telah bekerjasama dengan Pakatan Harapan sebelum ini, dan selepas pilihan raya kami membentuk kerajaan persekutuan bersama-sama, dan kami akan terus bekerjasama dengan mereka demi kepentingan rakyat.

Saya sedar akan perasaan penyokong kami dan rakyat Sabah di atas keputusan Bersatu.

Saran saya bukan untuk menjadi emosi dan kita tetap tertumpu untuk membangunkan negeri ini untuk kepentingan rakyat Sabah. Memimpin Sabah dengan sebaik mungkin dan memastikan hak-hak kami dikembalikan semula dan disahkan mengikut Perjanjian Malaysia 1963 (MA63) yang menjadi keutamaan kami. "

Datuk Seri Panglima Haji Mohd Shafie bin Haji Apdal
Isnin, 18 Februari 2019

11 Comments