RUU tak lulus sebab menteri tak buat ‘kerja rumah’, kata Rahman
17:04 Apr 10, 2019  |  By SabahKini2
RUU tak lulus sebab menteri tak buat ‘kerja rumah’, kata Rahman

Sebenarnya VK Liew tahu dia perlukan sokongan ahli Parlimen pembangkang untuk mendapat 2/3 undi. Kenapa dia tidak mahu berkompromi walaupun dia tahu dia tidak akan mendapat undi 2/3 dan malukan PM?

PETALING JAYA: Umno berkata Rang Undang-undang (RUU) Perlembagaan Persekutuan (Pindaan) 2019, tidak lulus di Dewan Rakyat semalam kerana menteri undang-undang tidak membuat “kerja rumah” sebelum dibentangkan perdana menteri.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Abdul Rahman Dahlan berkata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong tidak peka dengan sentimen ahli Parlimen pembangkang.

“Sebenarnya VK Liew tahu dia perlukan sokongan ahli Parlimen pembangkang untuk mendapat 2/3 undi. Kenapa dia tidak mahu berkompromi walaupun dia tahu dia tidak akan mendapat undi 2/3 dan malukan PM?

“Sudah beberapa hari ahli parlimen pembangkang memberi isyarat dan signal kepada VK Liew untuk berkompromi dan membawa RUU ini ke jawatankuasa pemilih,” katanya menerusi satu kenyataan.

RUU Perlembagaan Persekutuan (Pindaan) 2019, yang dikatakan untuk memulihkan status Sabah dan Sarawak, tidak lulus di Dewan Rakyat malam tadi.

Kerajaan gagal memperoleh sokongan 2/3 ahli Dewan Rakyat untuk meminda Fasal 2 Perkara 1 Perlembagaan Persekutuan.

Pindaan yang dicadangkan itu mahu menyenaraikan Johor, Kedah, Kelantan, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Pulau Pinang, Perak, Perlis, Selangor dan Terengganu sebagai Negeri-negeri Tanah Melayu, manakala Sabah dan Sarawak sebagai Negeri-negeri Borneo.

Terdahulu, beberapa ahli Parlimen menyeru pindaan itu dibincangkan dengan lebih meluas, menggesa kerajaan merujuk pindaan itu kepada jawatankuasa pemilih Parlimen.

Rahman berkata tidak rugi jika Liew bersetuju merujuk pindaan itu kepada jawatankuasa pemilih kerana RUU tersebut akan mengubah landskap persekutuan negara.

“Kalaulah dibawa ke jawatankuasa pemilih, semua pihak akan menang dan tentunya PM akan mendapat pujian daripada semua pihak,” katanya.

Liew juga, katanya, patut menasihati perdana menteri untuk menerima cadangan ahli parlimen Sabah dan Sarawak, termasuk beberapa ahli parlimen pembangkang dari Semenanjung untuk membawa RUU ini ke jawatankuasa pemilih Parlimen bagi memperhalusi corak bahasa dan ayat-ayatnya.

“Walaupun RUU ini satu langkah besar Tun Mahathir yang patut diberi pujian, namun ia gagal kerana intipatinya tidak mewakili apa yang Sabah dan Sarawak mahukan.

“Malah ianya akan memberi lebih banyak kesulitan kerana tafsiran kandungannya yang tidak menentu.”- FMT

2 Comments