Jet Vincent Tan langgar kereta, dua pengawal trafik udara digantung kerja
00:04 Apr 20, 2019  |  By SabahKini2
Jet Vincent Tan langgar kereta, dua pengawal trafik udara digantung kerja

Vincent sebelum ini menyalahkan MAHB. Pengumuman menteri menyalahkan pengawal trafik udara (DCA).

Dua pengawal trafik udara yang bertugas ketika berlakunya kemalangan yang meragut nyawa di landasan Lapangan Terbang Sultan Abdul Aziz Shah di Subang pada 18 Mac lepas telah digantung kerja sehingga penyiasatan selesai, kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook.

[ARTIKEL BERKAITAN- Rempuhan Jet Vincent Tan Berjaya Group sebabkan kematian Ruzaimi Iskandar Staff MAHB ]

Rempuhan Jet Vincent Tan Berjaya Group sebabkan kematian Ruzaimi Iskandar Staff MAHB

Kedua-dua pengawal trafik udara yang berpengalaman itu masing-masing bertugas untuk syif kedua dan ketiga pada hari kejadian, kata beliau.

"Tindakan mereka, buku log dan semua perkara yang berlaku di dalam Bilik Kawalan Trafik Udara (ATC) akan disiasat secara dalaman oleh Pihak Berkuasa Penerbangan Awam Malaysia (CAAM),” katanya pada sidang media mengenai laporan awal kejadian oleh Biro Siasatan Kemalangan Udara (AAIB), di Putrajaya hari ini.

Dalam kejadian pada 3.20 pagi itu, Mohd Ruzaimi Iskandar Ahmad Razali, 39, pemandu kenderaan yang digunakan untuk mengawal selia kerja-kerja penyelenggaraan di landasan itu cedera parah selepas ia terlibat dalam kemalangan dengan sebuah pesawat persendirian. Beliau meninggal dunia di Hospital Sungai Buloh pada 6.45 petang 19 Mac.

[ARTIKEL BERKAITAN- Kemalangan jet peribadi sebabkan kematian Ruzaimi, Vincent Tan salahkan MAHB ]

Kemalangan jet peribadi sebabkan kematian Ruzaimi, Vincent Tan salahkan MAHB

 

Akhirnya yang salah pegawai DCA

Menurut laporan itu kata Loke, pada hari kejadian, pengawal trafik udara yang bertugas (syif dua), telah membenarkan sebuah kenderaan memasuki kawasan pinggir Landasan 15 pada 12.50 pagi untuk kerja-kerja penyelenggaraan lampu.

Selepas itu pada 1 pagi, kata Loke dua kenderaan terdiri daripada kenderaan pengiring lalu melepasi mangsa dan kenderaan penyelenggaraan yang membawa tiga pekerja kontrak yang hendak melakukan kerja mengecat garisan laluan tengah landasan, yang telah dibenarkan oleh pengawal trafik udara untuk memasuki landasan melalui kawasan pinggir Landasan 15 untuk melakukan kerja-kerja mengecat itu.

Pada 2.15 pagi pengawal itu menerima permintaan daripada kenderaan penyelenggaraan lampu untuk mengosongkan landasan.

"Berdasarkan perhubungan di sat-sat akhir itu, pengawal trafik udara (syif dua) telah merekodkan dalam buku log di menara kawalan bahawa kerja-kerja penyelenggaraan di landasan itu telah disiapkan dan kesemua kenderaan telah mengosongkan landasan walaupun masih ada dua kenderaan lain berada di landasan pada masa itu untuk melakukan kerja-kerja mengecat," kata beliau.

Menurut laporan itu, kata beliau, para pekerja kontrak bagi kerja-kerja pengecatan itu mula melakukan kerja mengecat garisan tengah landasan bermula dari kawasan pinggir Landasan 15 ke arah kawasan pinggir Landasan 33.

Ketika kenderaan itu bergerak menuju ke garisan tengah, ia pada mulanya diikuti kenderaan mangsa tetapi atas sebab-sebab yang tidak diketahui, kenderaan mangsa telah tertinggal di belakang dan tidak bergerak dianggarkan sejauh kira-kira 30 meter, katanya.

Menurut laporan itu, kata Loke, pengawal trafik udara bertugas (syif dua) telah menyerahkan tugas pada 3 pagi kepada seorang lagi pengawal trafik udara (syif tiga) dengan maklumat bahawa tiada lagi kerja sedang dilaksanakan di landasan, dicatat di dalam buku log.

Loke berkata pesawat persendirian itu yang membawa 12 orang dari Jaipur, India, telah diberi kebenaran untuk mendarat selepas pengawal trafik udara (syif tiga) berpuas hati bahawa landasan telah kosong.

Loke berkata pekerja kontrak ternampak lampu pesawat yang hendak mendarat itu apabila ia sudah menghampiri landasan dan mereka segera menaiki kenderaan untuk keluar dari landasan.

"Ketika membuat satu pusingan 180 darjah, pemandunya menyedari bahawa kenderaan pengiring (yang dinaiki mangsa) masih tidak bergerak di landasan pada kedudukan sama sebelum itu.

“Berdasarkan keterangan saksi mata, mereka telah mengelipī ˜ngelipkan lampu kereta beberapa kali untuk menarik perhatian kenderaan pengiring itu.

"Tiada tindak balas yang dapat diperhatikan daripada kenderaan pengiring itu dan memandangkan pesawat itu sudah semakin menghamipiri mereka, pemandu kenderaan kontraktor itu telah memandu kenderaannya untuk meninggalkan landasan," kata beliau.

Berdasarkan maklumat daripada rakaman suara dalam kokpit (CVR), laporan itu berkata krew pesawat ada berteriak "kita telah melanggar sesuatu" dan mereka tidak pula mengatakan apa yang telah terjadi kepada pesawat itu.

Selepas memeriksa pesawat itu, baru diketahui bahagian hujung sayap pesawat telah rosak teruk dan terdapat sekeping logam terjulur keluar yang merupakan bahagian bumbung kenderaan mangsa, kata Loke.

Ditanya sama ada mangsa tertidur ketika itu, Loke berkata kerusi pemandu kenderaan itu direbahkan ke belakang tetapi para penyiasat belum membuat sebarang kesimpulan.

Ditanya sama ada lampu isyarat pada kenderaan pengiring itu dinyalakan semasa kejadian, beliau berkata pakar-pakar masih menganalisis rakaman CCTV mengenai kejadian itu.

"Disebabkan (rakaman itu) sangat kabur, kita tidak dapat menentukan sama ada ia dinyalakan atau sama ada ia dipasang kerana seluruh bumbung kenderaan sudah tiada," katanya.

Untuk mengelak kejadian serupa berulang pada masa depan, Loke berkata AAIB akan menjalankan siasatan lanjut mengenai pelaksanaan sistem hanya seorang pengawal trafik udara bertugas dalam satu-satu syif selepas tengah malam hingga 6.30 pagi.

Loke berkata siasatan juga akan dilakukan terhadap prosedur operasi standard (SOP) mengenai perhubungan antara menara kawalan dan kenderaan penyelenggaraan menggunakan walkie talkie berbanding menggunakan komunikasi radio berfrekuensi sangat tinggi (VHF).

Beliau berkata satu siasatan mendalam akan dijalankan terhadap SOP untuk kenderaan yang beroperasi di landasan terutama mengenai peralatan khusus yang diperlukan dalam kenderaan itu.

- Bernama

Comment