Dr Syed Husin Ali PH menghasut rakyat menolak Raja-raja Melayu
00:04 Apr 28, 2019  |  By SabahKini2
Dr Syed Husin Ali  PH menghasut rakyat menolak Raja-raja Melayu

Ucapan Dr Syed Husin Ali dalam Forum Malaysia & Statut Rome yang berlangsung di Auditorium Tun Suffian, Universiti Malaya jelas menghasut

Meneliti kandungan ucapan Dr Syed Husin Ali dalam Forum Malaysia & Statut Rome yang berlangsung di Auditorium Tun Suffian, Universiti Malaya, hari ini jelas mempunyai kecenderungan bagi mendatangkan kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan tidak setia terhadap Raja-Raja Melayu.

Saya tidak hairan jika selepas ini akan ada pihak-pihak tertentu yang membuat laporan polis supaya siasatan dibuat terhadap Dr Syed Husin Ali di bawah Akta Hasutan.

Pelik jika seorang pemimpin veteran merangkap bekas ahli akademik ternama seperti Dr Syed Husin Ali tidak tahu bahawa kandungan ucapan beliau bersifat menghasut.

Lagi pelik bila Dr Syed Husin Ali cukup berani sekali mengucapkan kata-kata yang bersifat menghasut ini betul-betul di hadapan muka Peguam Negara, Tommy Thomas.

Dikongsikan di sini ucapan penuh Dr Syed Husin Ali untuk penelitian bersama.

KANDUNGAN UCAPAN DR SYED HUSIN ALI

“Tentang golongan Raja pula, saya menganggap walaupun perkara ini belum lagi jelas, saya menganggap bahawa semacam ada cabaran yang dirasakan oleh setengah-setengah Raja terhadap kedudukan mereka. Apa sebabnya? Dalam dunia ini tak sampai saya rasa ada 30 Raja, sepertiga daripadanya adalah di Malaysia (kedengaran suara hadirin ketawa), dan di antara negara-negara yang mempunyai Raja, hampir semuanya, Jepunkah, Swedenkah, Denmarkah, apa ni dan lain-lain, mereka accede dan ratify, cuma di Malaysia ini Raja-Raja takut untuk ratify. Mungkin mereka telah disalah nasihatkan oleh sesetengah pihak.”

“Tapi kedudukan mereka, mereka rasa terancam, kerana banyak sangat Raja di sini, banyak sangat belanja yang ditanggung oleh rakyat (kedengaran bunyi hadirin bertepuk), maka ada golongan rakyat yang sudah mula merasakan tak perlu lagi Raja, ada golongan rakyat, dan perasaan ini makin bertambah di kalangan muda. Ada pula yang merasakan mengapa sembilan Raja, kalau hendakkan simbol, mengapa sembilan, mengapa tak satu saja? Tapi ini akan menimbulkan masalah lain, of course, soal, soal apa ni, bukan sahaja soal apa ni kedudukan Federation, tetapi juga akan menimbulkan soal macam mana nak ketepikan Raja-Raja yang sudah sekarang ini makin kuat.”

"Mereka juga merasa lemah kerana sebenarnya kebanyakan Raja yang ada sekarang ini adalah keturunan daripada orang yang diletakkan sebagai Raja atau pembesar yang diletakkan sebagai Raja oleh British. Dari Johor ke Perlis semua dilantik oleh British. Belum ada lagi cabaran di kalangan rakyat tentang hal ini. Tapi sudah ada cabaran dalam mahkamah oleh golongan yang merasakan dirinya keturunan yang sebenar Raja yang asal. Sudah ada court case, kes mahkamah di Terengganu. Sudah ada kes mahkamah di Kelantan. Walaupun dianya kalah, tapi kalau misalannya berterusan perkara ini, dan rakyat makin mengetahui, akan menjadi masalah besar. Masa Jepun dulu, Jepun turunkan Raja-Raja yang keturunan bukan Raja tu dan meletakkan mereka yang dianggap sebagai keturunan Raja sebenarnya. Bila British balik, dia letak keturunan yang mereka angkat lebih awal. Jadi semua ini meletakkan kedudukan mereka dalam keadaan yang lemah."

"Satu lagi ialah Raja tu, sekarang ini terutama sekali, makin meluas menentang dan menceroboh perlembagaan. Mengapa saya katakan demikian? Perlembagaan mengatakan tak boleh Raja mencampuri hal politik, tak boleh Raja mencampuri hal perniagaan dan ekonomi, tapi itulah sekarang ini yang banyak dilakukan. Makin bertambah mereka campur dalam politik. Apa sebabnya? Kerana golongan yang seperti AG sebutkan tadi, iaitu golongan pemimpin-pemimpin yang dulunya menyokong Statut Rom sekarang ini menentangnya, kerana bagi mereka sekarang ini mereka patut dapat golongan Raja dan golongan rakyat menyokong mereka atas dasar perkauman dan sebagainya. Jadi, balik kepada soal Raja yang melanggar perlembagaan tadi, dari segi ekonomi pula akan bertambah parah, dan ini kita lihat berlaku di kalangan rakyat di mana Raja dianggap sebagai antara perompak kekayaan negara (kedengaran suara hadirin bersorak). Suara itu menunjukkan sebenarnya sikap rakyat kepada Raja dan ini yang kadang-kadang dibimbang oleh Raja. Kebimbangan itu ialah dapat diatasi bila caranya diperkuatkan kedudukan mereka."

"Perkara yang satu lagi ialah kedudukan Raja ini juga sekarang ini dicabar. Ada pihak menganggap misalnya orang seperti Mahathir dan kerajaan yang dipimpinnya dengan accede Statut Rome sebenarnya menggugat kedudukan Raja dan pandangan ini diperkuatkan oleh apa yang dikatakan sebagai orang-orang sekarang ini profesor kangkung dan sebagainya."

Sementara itu satu laporan polis dibuat oleh Pertubuhan Sahabat Erat dan Amanat Rakyat (Sedar Malaysia)  terhadap Timbalan Pengerusi Majlis Penasihat PKR, Dr Syed Husin Ali kerana membuat ulasan kritikal terhadap istana.

Pertubuhan itu berkata ia mengambil peduli komen Syed Husin yang dibuat pada majlis forum mengenai Statut Rom di Universiti Malaya hari ini.

Presiden Sedar Malaysia Nazrin Norani, yang juga hadir pada forum itu membuat laporan polis di Balai Polis Pantai.

"Dr Syed Husin Ali telah mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan yang mungkin mencetuskan kebencian terhadap institusi raja-raja di Malaysia.

"Saya menggesa pihak polis untuk membuat siasatan terhadap penganjr-penganjur, moderator dan ahli-ahli panel," kata Nazrin dalam laporan polisnya.

Syed Husin merupakan sarjana sosiologi dan kajian budaya serta pernah memimpin Parti Rakyat Malaysia terlibat dalam percantuman dengan Parti Keadilan Nasional dalam pembentukan PKR.

Beliau pernah berkhidmat sebagai ahli Dewan Negara dari 2009 ke 2012.

Forum hari ini diadakan susulan pendedahan rumusan eksekutif yang dibentangkan ahli akademik yang dikatakan digunakan bagi meyakinkan majlis raja-raja menolak Statut Rom.

13 Comments