Empangan Papar bakal cetus gempa bumi, kemusnahan alam, nyawa kata Pakar UMS
12:11 Nov 16, 2019  |  By SabahKini2
Empangan Papar bakal cetus gempa bumi, kemusnahan alam, nyawa kata Pakar UMS

Empangan Papar bakal cetus bencana gempa besar, kejadian banjir yang menjejaskan sumber semula jadi dan warisan kebudayaan penempatan kampung di hulu Sungai Papar. Tapi Kerajaan Warisan bertegas mahu terus bina

KOTA KINABALU:  Kesan negatif terhadap cadangan pembinaan Empangan Papar termasuk gempa bumi yang disebabkan oleh tekanan air yang sangat besar di kerak bumi, kata Prof. Dr. Felix Tongkul daripada Pusat Penyelidikan Bencana Alam Universiti Malaysia Sabah (UMS).
 
Katanya kedudukan tersebut menerima kadar hujan tertinggi di Sabah, kira-kira 3,000mm setahun, dan tidak memerlukan sebuah empangan, yang mana sesuai dibina di kawasan seperti Kudat yang terdedah kepada kemarau.
 
“Air tambahan yang dikumpul boleh menyebabkan gempa mikro. Empangan mengubah ekosistem, sehingga mempengaruhi sistem fizikal, kimia dan biologi.
 
“Gempa sedia ada di kawasan cadangan pembinaan Empangan papar juga menambah risiko terhadap keselamatan empangan itu,” katanya.
Beliau memetik contoh Empangan Kenyir di Terengganu, yang siap pada 1987 dengan ketinggian 150m.
 
“Kejadian gempa bumi yang banyak dengan magnitud 4.6 berlaku semasa banjir dari 1984 hingga 1987 dan berterusan sehingga 2016,” katanya.
 

Sungai Papar secara semula jadi bakal terganggu. Ribuan penduduk kampung bakal terjejas
 
Beliau berkata di hulu Empangan Papar yang dicadangkan, kejadian banjir yang menjejaskan sumber semula jadi dan warisan kebudayaan penempatan kampung di hulu Sungai Papar amat dikesali.
 
“Empangan menggantikan populasi dengan kehidupan yang lestari di kawasan yang terjejas dan sangat mahal untuk membinanya, serta memakan masa dan kadang kala agak mahal untuk menyelenggarakannya.
 
“Empangan Papar akan menganggu keseimbangan sistem hidrologi baik di hulu dan hilir.
 
“Ia akan menyebabkan kehilangan besar kepada sumber ekologi dan ekonomi di kawasan yang terjejas,” katanya.
 
Dr Felix berkata pembinaan empangan bukan penyelesaian terbaik untuk bekalan air masa depan kita kerana sangat banyak yang perlu dikorbankan, dan masih terdapat alternatif tersedia.

“Empangan besar dengan ketinggian lebih 15m menganggu aliran sungai, menyebabkan ketidakseimbangan sistem hidrologi dan ekologi.
 
“Gangguan ini mempunyai kesan jangka panjang ke atas kedua-dua ekosistem hulu dan hiliran. Semakin besar empangan, seperti empangan mega lebih daripada 150m, semakin besar gangguan itu,” katanya.
 
Oleh itu, Empangan Papar bukan merupakan penyelesaian terbaik untuk bekalan air masa depan kita, kata Dr Felix, sambil menambah Tadahan Air Sungai Papar adalah salah satu yang paling sihat – 50 peratus dilindungi di bawah Taman Banjaran Crocker dan hutan simpan.
 
“Terdapat terlalu banyak sumber semula jadi dan warisan budaya yang berharga untuk dikorbankan dalam pertukaran untuk empangan yang mempunyai jangka hayat yang terhad,” katanya, menambah empangan mempunyai jangka hayat antara 50 dan 100 tahun.
 
Dr Felix dipanggil untuk bercakap mengenai Empangan Papar dengan menyampaikan kertas kerja mengenai ‘Papar Dam Case: Some Serious Concerns and Alternatives for Future Water Supply in West Coast Sabah’ pada Dialog Inklusif antara Pihak Berkepentingan Pembangunan Infrastruktur di Sabah untuk Rancangan Malaysia ke-12.  Ia telah dianjurkan oleh Institut Kajian Pembangunan Sabah dan Gabungan 3H.
 
Beliau berpendapat bahawa empangan diperuntukkan kepada piawaian alam sekitar dan sosioekonomi yang jauh lebih mendalam berbanding sebelum ini.
 
Dr Felix berkata alternatif kepada Empangan Papar termasuk takungan simpanan baru, sebagai penyelesaian yang lebih murah dan praktikal dan kurang memudaratkan alam sekitar dan masyarakat.
 
“Seperti projek pengambilan air Telibong, ia adalah alternatif yang lebih lestari untuk Empangan Papar. Takungan simpanan yang sesuai harus dikenalpasti, dikhaskan dan dilindungi untuk keperluan masa depan.
 
“Kawasan Tadahan Air Sungai Papar adalah salah satu yang paling sihat di Pantai Barat Sabah. Ia harus dikekalkan dengan cara ini supaya ia dapat menyediakan bekalan air berterusan untuk tahun-tahun akan datang. Sungai itu harus terus mengalir tanpa halangan. 
 
“Takungan tidak akan menjejaskan kepelbagaian bio dan warisan semulajadi di Ulu Papar dan akan mengekalkan aliran semula jadi Sungai Papar yang tidak dihalang oleh empangan,” kata Dr Felix. - Harian Sabah
 
[ARTIKEL LAIN - Empangan Papar tetap dibina ,Kerajaan Warisan lawan rakyat yang menentangnya ]

Empangan Papar tetap dibina ,Kerajaan Warisan lawan rakyat yang menentangnya
14 Comments