Kini Kedutaan Jerman kutuk graduan UMS tabik cara 'Hitler'
16:11 Nov 29, 2019  |  By SabahKini2
Kini Kedutaan Jerman kutuk graduan UMS tabik cara 'Hitler'

Selepas tular dan dikecam netizen kini kedutaan Jerman pula mengecam gaduan UMS itu.

Kedutaan Jerman di Kuala Lumpur terkejut dengan tindakan seorang graduan Universiti Malaysia Sabah (UMS) menunjukkan penghormatan Nazi semasa majlis konvokesyen pada hujung minggu lalu.

Mengutuk tindakan itu, kedutaan itu berkata ia menjangkakan pihak berkuasa kerajaan dan universiti Malaysia melakukan perkara yang sama.

"Memandangkan penderitaan yang dahsyat yang dibawa ke atas dunia semasa Perang Dunia Kedua oleh rejim Nazi Jerman, kedutaan Jerman secara terang-terangan mengecam sebarang bentuk sokongan yang ditunjukkan kepada rejim yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan beramai-ramai dan berharap kerajaan Malaysia dan pihak berkuasa universiti melakukan perkara yang sama," kata kedutaan Jerman dalam satu kenyataan.

UMS pada Selasa lalu berkata akan mengambil tindakan yang sewajarnya supaya hal itu tidak berulang.

"(Tular di media sosial) satu cekupanskrin seorang graduan Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang memuat naik status tanda bersolidariti kepada Gaza dengan menggayakan gerakan tangan “hail Hitler”.

"UMS kesal dengan screenshot yang dimuat naik graduan tersebut di akaun facebook miliknya kerana menggunakan gambar semasa di pentas majlis konvokesyen tersebut.

"Pada kesempatan itulah pelajar berkenaan berhenti dan membuat gerakan tangan seolah-olah seperti melambai kepada audiens, dan kejadian itu berlaku dalam beberapa saat sahaja.

"UMS akan mengambil tindakan sewajarnya bagi mengelakkan perkara seperti ini berulang pada masa akan datang," kata Pusat Pengurusan Strategik dan Komunikasi Korporat Universiti Malaysia Sabah.

Ini selepas gambar tabik graduan itu menjadi viral di media sosial, lantas mengundang maklum balas warganet.

Graduan itu kemudian menjelaskan tabik 'hail Hitler' dibuatnya sebagai bantahan terhadap apa yang dia percaya sebagai dominasi Yahudi di seluruh dunia.

Beliau juga menyatakan sokongan terhadap rakyat Palestin di Gaza serta kebenciannya terhadap orang Yahudi.

Graduan itu juga menyokong tindakan pembunuhan rejim Nazi yang mengorbankan nyawa enam juta orang Yahudi.

 

4 Comments