Kes Covid-19 meningkat: Rakyat Malaysia ambil pengajaran negara lain
09:03 Mar 22, 2020  |  By SabahKini2
Kes Covid-19 meningkat: Rakyat Malaysia ambil pengajaran negara lain

Rakyat Malaysia perlu ambil serius perintah kawalan kerajaan ini.Tiada pilihan kerana peluang hanya sekali sahaja sebelum menjadi negara seperti Itali, US, Switzerland dan Iran.

Pagi Jumaat lalu, saya telah memuat naik satu update jumlah kes Covid untuk hari sebelumnya.

Masa itu, jumlah kes Covid seluruh dunia ialah 220,097 manakala 8,982 orang terkorban.

Tiga hari kemudian, jumlah kes seluruh dunia telah naik 86,580 kes dan telah mencecah 306,677 dengan 13,017 orang terkorban.

Enam buah negara dalam dunia telah mencecah jumlah 20,000 kes.

Negara Amerika Syarikat menjadi negara dengan jumlah kes ketiga terbanyak dalam dunia manakala jumlah kematian 4,825 di Itali telah jauh melebihi negara China.

Jumlah kes di Itali kini ialah 53,578 dan ianya menjadi negara paling terkesan oleh Covid di mana satu orang dari setiap 1,100 penduduk telah disahkan positif.

[ARTIKEL BERKAITAN- 6 Fasa Covid-19 Yang Rakyat Itali sudah Lalui, Malaysia kini Fasa 3 Sekarang ]

Semalam, Itali mencatat 6,557 kes baru dengan 793 nyawa terkorban.

Negara Switzerland yang saiz penduduknya agak rendah dengan 8.6 juta orang adalah negara kedua paling terkesan Satu orang dari setiap 1,250 penduduk Switzerland telah dijangkit.

Keadaan Covid di Iran nampaknya mula menunjukkan sedikit kemajuan kerana jumlah kes tidak lagi semakin meningkat. Malah ianya mula menunjukkan trend menurun.

Iran telah melaksanakan langkah yang amat drastik termasuk menghentikan solat Jumaat dan acara umum sejak 23 Feb dan larangan berkurung yang amat ketat dengan bantuan tentera sejak13 Mac.

Dengan ini, Rakyat Malaysia patut memahami dan mengambil pengajaran dari apa yang berlaku di negara-negara lain.

Kita mesti terus ambil serius perintah kawalan kerajaan ini.Kita tiada pilihan kerana peluang hanya sekali sahaja.

Kita perlu memberi kerjasama penuh dengan mematuhi perintah kawalan untuk duduk di rumah jika tiada keperluan mendesak untuk keluar serta mengamalkan tabiat menjarakkan diri dari orang sekeliling semasa di luar rumah dalam tempoh kritikal ini.

Kita juga perlu menggalakkan sesiapa yang percaya mereka telah terdedah kepada risiko Covid untuk berhubung dengan Kementerian Kesihatan dengan segara.

by Najib Razak

Comment