Ketua Audit Negara sahkan Mujahid menipu! laporan kewangan buktikan TH dalam bahaya
14:09 Sep 06, 2020  |  By SabahKini2
Ketua Audit Negara sahkan Mujahid menipu! laporan kewangan buktikan TH dalam bahaya

Ketua Audit Negara mengatakan bahawa sukuk yang diterima oleh Tabung Haji sebenarnya tiada penarafan, tidak boleh diniagakan, tidak boleh dipindahmilik dan merupakan unsecured zero coupon (berisiko tinggi). Lebih mengejutkan...

PENILAIAN KETUA AUDIT NEGARA MEMBUKTIKAN PH MELETAKKAN TABUNG HAJI DALAM BAHAYA

Selepas lebih setahun tertangguh, akhirnya laporan kewangan 2018 Tabung Haji dapat dibentangkan. Alhamdulillah, dapatan Ketua Audit Negara (KAN) dalam laporan beliau telah membuktikan kebenaran kita selama ini. Ia membuktikan bagaimana dasar-dasar bodoh PH telah meletakkan Tabung Haji di dalam risiko yang tidak sepatutnya

Pertama didalam lorekan merah di bawah, jelas Ketua Audit Negara mengatakan bahawa sukuk yang diterima oleh Tabung Haji sebenarnya tiada penarafan, tidak boleh diniagakan, tidak boleh dipindahmilik dan merupakan unsecured zero coupon (berisiko tinggi)



Kedua, pada lorekan hijau pertama, terbukti bahawa keuntungan RM1.6 bilion pada 2018 yang dibangga-banggakan oleh PH sebenarnya bukanlah keuntungan hasil perniagaan normal. Sebaliknya RM1.39 bilion datang daripada pindahan aset melalui sukuk UJSB tersebut (keuntungan tidak nyata). Maknanya duit tak dapat pun lagi!

Keuntungan hasil perniagaan normal (keuntungan nyata) yang telah diperolehi hanyalah RM210 juta. Kalau sesiapa mengikuti live antara saya dan Dr Asyraf Wajdi Dusuki baru2 ini, kami sebut bagaimana tak logik langsung sebuah institusi yang mempunyai aset sebesar RM70 bilion tetapi hanya mampu menjana RM210 juta melalui perniagaan normal

 https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=136225047841212&id=100043611531037

Tapi kami dituduh penipu. Siapa penipu sekarang?

Ketiga, ini paling teruk. Tengok lorekan hijau kedua. KAN sendiri tidak mampu pastikan bahawa Tabung Haji akan dapat menerima bayaran sukuk tersebut pada masa yang sepatutnya!



Apa maksudnya? Maksudnya Ketua Audit Negara sendiri tak yakin dengan kemampuan UJSB sama ada melalui kekuatan kewangan ataupun model perniagaannya bagi membayar hutang kepada Tabung Haji.

Kalau Ketua Audit Negara sendiri tak yakin, yang PH konfiden sangat buat model perniagaan bodoh macam ni pasal apa?

Apa yang akan berlaku jika kebimbangan Ketua Audit Negara ini menjadi nyata? Apa yang akan berlaku kepada Tabung Haji jika UJSB akhirnya tidak mampu menunaikan bayaran hutang pada masanya?

Inilah bala dan kerosakan hasil daripada tangan-tangan yang akan dihisab di Hari Pembalasan!

----
Abdul Rahim Hilmi Zakariya
Sg Derhaka Kuala Terengganu

1 Comment