Autonomi Kunci Kepada Visi Permuafakatan di Sabah- Hasnol
12:09 Sep 07, 2020  |  By SabahKini2
 Autonomi Kunci Kepada Visi Permuafakatan di Sabah- Hasnol

Ketua UMNO Bahagian Penampang, Datuk Hj. Mohd Hasnol Ayub, menjelaskan bahawa isu autonomi telah menjadi pendorong utama di sebalik perjanjian baharu UMNO Sabah untuk rakyat.

KOTA KINABALU, 7 September 2020: Memandangkan pilihan raya negeri akan menjelang tiba, para pemimpin UMNO Sabah, sebagai rakan kongsi yang setaraf dan pemimpin rakyat yang prihatin, telah menyatakan dengan penuh semangat dan secara terus terang tentang keadaan hal-ehwal negeri Sabah.


Ini berikutan komitmen kekal yang ditunjukkan oleh UMNO sebagai sebuah parti dan Dato’ Seri Zahid Hamidi sebagai Presiden UMNO untuk mendapatkan hak autonomi bagi Sabah dengan mengakui UMNO Sabah sebagai rakan sejati UMNO di Semenanjung.

Dalam kenyataannya pada hari Ahad, Ketua UMNO Bahagian Penampang, Datuk Hj. Mohd Hasnol Ayub, menjelaskan bahawa isu autonomi telah menjadi pendorong utama di sebalik perjanjian baharu UMNO Sabah untuk rakyat.

"Autonomi itu bukan lagi merupakan suatu retorik politik, bahkan ia adalah pengakuan nyata yang telah disetujui oleh parti UMNO secara keseluruhan dan termaktub dalam Perlembagaan UMNO," kata Hasnol.

“Oleh itu, dengan komitmen tersebut termaktub dalam undang-undang yang dipersetujui dan dibentuk oleh pemimpin Persekutuan menjadikan isu autonomi Sabah sebagai perjuangan rakyat Malaysia dan bukan hanya perjuangan rakyat Malaysia di Sabah. Ia juga mewakili perjanjian yang ditunaikan oleh para pemimpin UMNO Sabah.

"Ini mencerminkan pengalihan mentaliti di kalangan pemimpin Persekutuan terhadap formula mereka untuk menggabungkan rakyat Malaysia di Semenanjung dan di Sabah sebagai sebuah entiti dan bukan yang terpisah oleh hegemoni politik," kata beliau.

Menurut Hasnol, autonomi tersebut mengutarakan komitmen pemimpin Persekutuan untuk mempertingkatkan agenda perjuangan negeri Sabah untuk memperoleh haknya sebagai rakan sejati Semenanjung kepada suatu matlamat nasional yang boleh dihayati oleh semua rakyat Malaysia. 

"Sebab utama peralihan dalam mentaliti berpunca dari apa yang terpendam dalam sanubari para pemimpin UMNO Sabah. Mereka telah meneliti dan berkembang dengan ketara, memahami keperluan untuk menjauhkan diri daripada sistem mentaliti 'sehala' dahulu mereka.

“Hari ini, UMNO Sabah telah menyaksikan rakyat memilih kita, menolak kita dan pihak lawan kita tersandung dan terlanjur serta kegagalan mereka untuk membawa kestabilan dan kemakmuran ke negeri Sabah kita yang tercinta. Kekalahan kami pada tahun 2018 bukan hanya merendahkan hati tetapi juga memberi peluang terbaik bagi kami untuk belajar dan menyesuaikan diri dengan rakyat Malaysia di Sabah, ”kata beliau.

Menurut Hasnol, para pemimpin di Sabah yang berada di bawah UMNO kini bersefahaman bahawa formula terbaik untuk memperjuangkan rakyat Malaysia di Sabah ialah tidak menunduk kepada kerajaan Persekutuan, sebaliknya mengadakan rundingan yang mantap untuk menjadi pihak yang setaraf dengan menggunakan kaedah yang sewajarnya - autonomi parti yang berpusat di Persekutuan untuk memerintahkan urus tadbir dan hal ehwal negeri tanpa diarahkan oleh para pemimpin Persekutuan.

"Rundingan strategik antara pemimpin Malaysia di Semenanjung dan Sabah  telah menghasilkan undang-undang bertulis. Ini tidak pernah terjadi sebelumini dalam sejarah 57 tahun terakhir sejak Sabah menjadi sebahagian dari Malaysia," kata beliau.

“Dalam persekitaran sebegini, ia menjadi tugas kita sebagai rakyat Malaysia di Sabah untuk memberi peluang dan mencuba formula ini bagi mendapatkan apa yang kita perjuangkan sejak pembentukan Malaysia iaitu untuk menjadi rakan setara dengan kerajaan Semenanjung dari segi, sosial, ekonomi dan politik. Malaysia untuk satu, Malaysia untuk semua.

"Memahami keperluan untuk menghindari imej sebagai boneka kerajaan Persekutuan, penetapan minda UMNO Sabah kini berkembang dari organisasi elitis menjadi sebuah organisasi yang bertumpu pada pembangunan negara, yang mementingkan kemajuan yang saksama dan perpaduan yang adil.

"Anak-anak muda dan rakyat Sabah memerlukan pemimpin yang boleh dan akan mengamalkan 'kepemimpinan yang berkhidmat’ dan memahami bahawa pemimpin bersedia untuk berkhidmat demi kepentingan rakyat dan bukan seorang ketua yang menentukan kehidupan rakyat," kata beliau.

Ketika ditanya mengenai hala tuju UMNO Sabah, Hasnol mengatakan bahawa konsep itu berdasarkan perkongsian kemakmuran bersama.

“Wawasan dan komitmen bersama kami untuk berkongsi bersama-sama kekayaan dan kepelbagaian Sabah untuk semua rakyat Sabah tanpa mengira kepercayaan, bangsa dan agama kini menjadi laungan bersama kita”.

"Kepimpinan yang berkesan amat diperlukan di Sabah dan Malaysia mempertimbangkan negara kini menghadapi keadaan luar daripada normal akibat pandemik COVID-19, ditambah pula oleh ketidakberkesanan kerajaan pimpinan Warisan dan ketidakpastian politik di Putrajaya.," kata beliau.

Hasnol mengatakan bahawa setiap pemimpin telah menyatakan dengan lantang mengenai pengakhiran feudalisme di Sabah dan permulaan era baharu dalam usaha membangun negeri demi rakyat Sabah.

"Para pemimpin UMNO Sabah secara serentak bersetuju kepada perkongsian kekayaan dan kepelbagaian negeri Sabah secara bersama-sama, dan sebagai warga Sabah. Masa naratif politik Sabah ditentukan oleh kerajaan Persekutuan telah berlalu,” kata Hasnol.

“Kepimpinan yang diterajui oleh UMNO Sabah yang autonomi tidak hanya akan membolehkan Negeri Sabah menentukan hala tujunya dalam hal ehwal Negeri tetapi juga untuk menyelaraskan Sabah dengan agenda nasional yang lebih besar tanpa perlu berkompromi tentang kepercayaan dan hak rakyat Malaysia di Sabah.

"Ia akan berfungsi sebagai platform untuk memadamkan ketidakpastian yang sudah lama dirasakan oleh kebanyakan rakyat Malaysia di Sabah tentang kedudukan mereka di Malaysia.

“Sebagai rakan kongsi autonomi dan setara yang bangga, UMNO Sabah bersedia berkhidmat untuk rakyat sebagai pasukan transformasi yang berjuang bersama rakyat Malaysia di Sabah demi kemajuan Sabah dan Malaysia. UMNO Sabah telah merancang hala tujunya di peringkat Negeri sejajar dengan aspirasi bersama nasional kita. Pemerkasaan dan pengiktirafan ini akan membolehkan kita bersatu dan memberi inspirasi kepada rakyat Malaysia di Sabah untuk menolak pemerintahan Shafie yang telah gagal sekaligus membawa kemajuan yang tidak pernah dirasai sebelum ini sejajar visi yang diperjuangkan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu yang bertanggungjawab membentuk Malaysia,” kata beliau.

“Dengan kegagalan kerajaan Pakatan Harapan dan ketidakberkesanan kerajaan pimpinan Warisan, UMNO Sabah kini berada dalam kedudukan terbaik untuk menjalin pakatan dengan semua rakan kongsi yang sehaluan dengan mereka untuk menawarkan perjanjian dan muafakat baharu yang akan membawa kemajuan kepada semua rakyat Malaysia di Sabah.

"Keunikan perjanjian yang akan kita tawarkan kepada rakan kongsi kita yang membezakan UMNO Sabah dari parti lain adalah bahawa autonomi yang diberikan kepada pemimpin Malaysia di Sabah tidak akan lenyap, tanpa mengira siapa yang mengetuai parti di peringkat Persekutuan, ”tambah beliau.

Hasnol menjelaskan bahawa autonomi itu bukanlah satu perkara yang diperjuangkan oleh seorang pemimpin tunggal, tetapi sesuatu yang akan diteruskan selama-lamanya dan inilah yang dapat ditawarkan oleh UMNO Sabah kepada pakatan strategiknya.

Dia memberi jaminan bahawa UMNO Sabah juga akan menerapkan prinsip ini dalam manifesto untuk pilihan raya akan datang bagi memastikan bahawa parti yang berpusat di persekutuan mempunyai autonomi untuk dapat menyelaraskan diri mereka dengan lebih baik bagi memenuhi tanggungjawab mereka kepada rakyat.

"Prinsip ini ketara dalam tindakan kami di mana kami telah mengatasi perselisihan di antara pemimpin kami dan kami telah menggunakan autonomi yang diberikan kepada kami untuk memilih calon kami sendiri, dengan pemahaman bahawa keperluan rakyat Malaysia di Sabah dan wakil mereka lebih difahami oleh pemimpin Malaysia di Sabah. Ini hanya merupakan permulaan apa yang kami boleh capai dan kami boleh melakukan lebih banyak lagi dengan mengadakan pakatan strategik yang akan dipilih oleh UMNO Sabah mengikut apa yang mereka anggap sesuai tanpa campur tangan daripada pemimpin persekutuan UMNO, ”kata beliau.

Sebagai ahli UMNO di Sabah selama lebih dari 29 tahun, Hasnol menyimpulkan bahawa UMNO dengan perspektif dan komitmen yang tepat untuk mengalihkan mentaliti hegemoni kepada satu tentang pembangunan negara merupakan kunci kepada pencapaian yang hanya boleh diimpikan dan diharapkan oleh rakyat Malaysia di Sabah, sejak 57 tahun yang lalu.

"Ini ialah Perjanjian Baharu kami kepada rakyat Sabah

2 Comments