Tawau, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Kota Setar kini Zon Merah COVID-19
18:09 Sep 24, 2020  |  By SabahKini2
Tawau, Lahad Datu, Kunak, Semporna dan Kota Setar kini Zon Merah COVID-19

Individu bergejala yang baru mengunjungi atau datang dari zon merah wajib menjalani ujian saringan COVID-19 di fasiliti kesihatan berhampiran.

KUALA LUMPUR: Lima daerah di negara ini, masing-masing empat di Sabah dan satu di Kedah, kini menjadi zon merah penularan pandemik COVID-19.

Empat daerah zon merah di Sabah adalah Tawau, Lahad Datu, Kunak dan Semporna, manakala di Kedah, membabitkan kawasan Kota Setar.

Susulan situasi itu, Kementerian Kesihatan (KKM) menggesa langkah berjaga-jaga diambil semua pihak di kawasan berkenaan.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah, berkata KKM menasihatkan, individu bergejala yang baru mengunjungi atau datang dari zon merah wajib menjalani ujian saringan COVID-19 di fasiliti kesihatan berhampiran.

"Individu tidak bergejala yang baru mengunjungi atau datang dari zon merah juga amat digalakkan untuk melakukan ujian saringan dan kuarantin kendiri bagi melindungi ahli keluarga, rakan-rakan serta masyarakat di sekitarnya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

2 Comments