Tindakan kerajaan laksana PKP berjaya kurang impak krisis akibat COVID-19
17:11 Nov 06, 2020  |  By SabahKini2
Tindakan kerajaan laksana PKP berjaya kurang impak krisis akibat COVID-19

“Malaysia telah mendapat pengiktirafan global sebagai antara negara yang berjaya membendung pandemik itu,” menurut laporan itu.

KUALA LUMPUR, 6 Nov -- Tindakan pantas kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lepas dalam usaha meratakan lengkung jangkitan COVID-19 di samping pemberian pakej rangsangan berjaya mengurangkan impak krisis akibat pandemik itu.

R-naught (R0) merujuk kepada kadar kebolehjangkitan sesuatu virus
pada permulaan sesuatu wabak dalam masyarakat

Menurut Laporan Tinjauan Ekonomi 2021 yang dikeluarkan Kementerian Kewangan hari ini, inisiatif tersebut disokong oleh pematuhan secara keseluruhan oleh rakyat terhadap semua fasa PKP dan prosedur operasi standard (SOP) ditetapkan.

“Malaysia telah mendapat pengiktirafan global sebagai antara negara yang berjaya membendung pandemik itu,” menurut laporan itu.

Laporan itu turut menyatakan kawalan pergerakan dan penjarakan fizikal yang melibatkan penutupan sementara kebanyakan perniagaan terutamanya yang tidak dikategorikan sektor penting dan kritikal telah mengakibatkan peningkatan pengangguran.

Bagaimanapun, kerajaan telah mengumumkan beberapa pakej rangsangan ekonomi seperti Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) berjumlah RM230 bilion, PRIHATIN Plus bernilai RM10 billion dan Pelan Jana Semula Ekonomi (PENJANA) berjumlah RM35 bilion bertujuan mengurangkan impak krisis tersebut.

Laporan itu menyatakan langkah rangsangan ekonomi dilihat telah membuka jalan bagi pemulihan ekonomi yang kukuh, namun bergantung kepada kejayaan kawalan berterusan terhadap jangkitan.

“Krisis ini membuka peluang kepada perniagaan untuk memperbaharui strategi, mempercepat tranformasi digital serta mengagih semula sumber bagi meningkatkan kecekapan dan produktiviti,” menurut laporan itu.

Perang menentang COVID-19 masih belum berakhir dan usaha membendung virus serta impak masih berterusan sehingga vaksin ditemui dan dapat diakses secara meluas. 

-- BERNAMA

Comment