Dr Noor Hisham DG KKM sahkan 22 lagi kes jangkitan varian baharu
00:06 Jun 21, 2021  |  By SabahKini2
Dr Noor Hisham DG KKM sahkan 22 lagi kes jangkitan varian baharu

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kesemua jangkitan varian baharu berkenaan terdiri daripada 14 kes varian Beta dan lapan kes melibatkan varian Delta.

Kementerian Kesihatan (KKM) melaporkan sebanyak 22 lagi kes melibatkan jangkitan varian baharu COVID-19 yang dikesan di Malaysia bagi tempoh bermula 11 sehingga 19 Jun.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata, kesemua jangkitan varian baharu berkenaan terdiri daripada 14 kes varian Beta dan lapan kes melibatkan varian Delta.
 
“Sebanyak 14 kes baharu varian Beta (B.1.351) yang telah dilaporkan adalah masing-masing tiga kes di Selangor, Sabah, dan Terengganu, Kedah (dua), dan masing-masing satu kes di Perak, Johor dan Kelantan.
 
“Lapan kes baharu bagi varian Delta (B.1.617.2) adalah masing-masing dua kes di Johor, Labuan dan Negeri Sembilan, serta masing-masing satu kes di Perlis dan Pulau Pinang,” katanya menerusi satu kenyataan pada Ahad.

Mengulas lanjut, Dr Noor Hisham turut memberitahu, sejumlah 183 kes dilaporkan secara kumulatif bagi kes yang berada di bawah kategori Variant Of Interest (VOI) dan Variant Of Concern (VOC).

Daripada jumlah tersebut, 167 kes merupakan kes VOC manakala 16 lagi kes adalah VOI.

Berikut merupakan perincian kes mengikut kategori:

Variant Of Concern (VOC)

- 137 kes adalah varian Beta (B.1.351) kesemuanya melibatkan kes tempatan.
- 21 kes varian Delta (B.1.617.2) melibatkan 12 kes tempatan, sembilan kes import.
- Sembilan kes varian Alpha (B.1.1.7) terdiri daripada empat kes tempatan dan lima import.
 
 
Variant of Interest (VOI)

- 12 kes adalah varian Theta (P.3) kesemuanya kes tempatan.
- Tiga kes adalah varian Eta (B.1.525) kesemuanya kes import.
- Satu kes varian Kappa (B.1.617.1) merupakan kes import.
 
KKM akan terus memantapkan aktiviti kawalan penyakit berjangkit termasuk meneruskan survelan genomik untuk virus SARS-CoV-2, memperbanyakkan ujian saringan COVID-19, melakukan pengesanan kontak dan pengasingan kes serta langkah-langkah kesihatan awam lain bagi membendung penularan varian-varian ini di dalam komuniti.
 
Masyarakat dinasihatkan untuk segera tampil mendaftarkan diri dan ahli keluarga bagi mendapatkan vaksin dalam usaha membantu negara dalam membentuk imuniti kelompok. Ini juga merupakan salah satu langkah bagi mengekang kesan buruk penularan varian dalam kalangan komuniti.
 
 
 
Comment