Indonesia laksana PPKM Darurat, di Malaysia Ahli Parlimen sibuk 'jual beli' tukar PM
00:07 Jul 01, 2021  |  By SabahKini2
Indonesia laksana PPKM Darurat, di Malaysia Ahli Parlimen sibuk 'jual beli' tukar PM

Di Indonesia varian Delta telah menyebabkan sistem kesihatan Indonesia hampir lumpuh Oleh itu Darurat dan ala-ala PKP dilaksanakan. Mereka lakukan apa yang Malaysia telah buat. Di Malaysia Ahli Parlimen sibuk berebut kuasa dikala rakyat derita

Presiden Indonesia, Joko Widodo (Jokowi) bersetuju melaksanakan sekatan aktiviti masyarakat (PPKM) Darurat bagi mengurangkan lonjakan kes jangkitan Covid-19.

Lapor Tribunnews, keputusan tersebut dicapai selepas mesyuarat mengenai PPKM Darurat diadakan hari ini.

Kawalan pergerakan itu dijadualkan bermula selama dua minggu dari 3 hingga 20 Julai ini di Jawa dan Bali.

Berdasarkan dokumen yang diperoleh, terdapat beberapa perubahan dibuat berbanding PPKM tahap 11 yang dilaksanakan sejak 11 Jun lalu.

Antaranya termasuk waktu operasi pusat beli-belah dan restoran dengan sektor pekerjaan penting boleh beroperasi pada kapasiti 50 peratus di pejabat, manakala bagi sektor kritikal, dibenarkan pada kadar 100 peratus.

Selain itu, semua golongan pekerja bukan sektor penting pula perlu bekerja dari rumah secara 100 peratus, selain sesi persekolahan dilakukan secara dalam talian.

Semua rumah ibadat termasuk masjid juga ditutup selama dua minggu dan premis perniagaan dibenarkan beroperasi sehingga pukul 8 malam, selain tidak dibenarkan makan di restoran, hanya boleh dibungkus atau untuk penghantaran.

Bagi majlis perkahwinan, sebanyak 50 tetamu dibenarkan hadir dengan penerapan protokol kesihatan yang ketat, selain makanan dihidang secara bungkusan dan perlu dibawa balik.

Di Malaysia, negara sedang melaksanakan Darurat, PKP3.0 dan kini Pelan Pemulihan Negara (PPN). Namun ahli parlimennya sibuk mahu mengadakan Sidang Dewan Rakyat untuk menukar Perdana Menteri. Ahli Parlimen lebih sibuk untuk melakukan proses jual beli dan usaha 'kawtim' jika parlimen dibuka. 

 

9 Comments