Kerjasama rentas sempadan dapat diwujudkan melalui BIMP-EAGA
16:08 Aug 23, 2021  |  By SabahKini2
Kerjasama rentas sempadan dapat diwujudkan melalui BIMP-EAGA

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor berkata, tindakan harus diambil untuk mempercepat pertumbuhan BIMP-EAGA kerana banyak potensi dalam kerjasama rentas sempadan dalam sektor keutamaan yang diperuntukkan oleh BIMP-EAGA.

KOTA KINABALU: Kawasan Pertumbuhan Asia Timur Brunei-Indonesia-Malaysia-Filipina (BIMP-EAGA) harus dipercepatkan kerana ia merupakan platform yang sangat berpotensi dalam mewujudkan kerjasama antara negara- negara anggota.

Ketua Menteri Datuk Seri Panglima Hajiji Haji Noor berkata, tindakan harus diambil untuk mempercepat pertumbuhan BIMP-EAGA kerana banyak potensi dalam kerjasama rentas sempadan dalam sektor keutamaan yang diperuntukkan oleh BIMP-EAGA.

Katanya, ia termasuk sektor pengangkutan, hubungan tenaga dan tenaga, perdagangan dan pelaburan, teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), industri agro dan perikanan, pelancongan, persekitaran serta sosial budaya dan pendidikan.

"Ini sesuai dengan rancangan strategik pembangunan lima tahun kerajaan negeri 2021 bermula Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang saya lancarkan awal tahun ini," katanya sempena 'BIMP-Eaga Energy Online Conference and Exhibition' (BECE) yang pertama dianjurkan oleh Midas Events Management di sini hari ini.

Teks ucapan Hajiji disampaikan oleh Utusan Khas (Special Envoy) BIMP-EAGA Sabah Tan Sri Pandikar Amin Mulia. 

Hajiji berkata, pelaksanaan SMJ sesuai dengan kerangka utama pembangunan nasional melalui Wawasan Kemakmuran Bersama 2030.

Katanya, tiga teras utama SMJ adalah sektor pertanian, perindustrian, dan pelancongan sebagai tumpuan kepada pertumbuhan ekonomi termasuk modal insan dan kesejahteraan rakyat, rangkaian infrastruktur dan kelestarian hijau.

Sehubungan itu, beliau yakin BIMP-EAGA sebagai kumpulan terbesar serantau di Asia memiliki prospek yang lebih besar pada masa akan datang seiring dengan objektif penubuhannya untuk mempercepat pembangunan ekonomi, meningkatkan daya saing eksport, dan meningkatkan daya tarik di Kawasan Pertumbuhan Asia Timur kepada pelaburan tempatan dan asing.

"Malaysia komited untuk terus mendukung dan meningkatkan kerjasama dalam BIMP-EAGA yang sudah bergerak jauh sejak awal penubuhannya pada 1994.

"Tema Sektor Tenaga BIMP-EAGA: Peluang dan Cabaran sesuai dengan tujuan memperbaharui pemain industri mengenai cabaran yang dihadapi industri minyak dan gas serta industri infrastruktur tenaga.

"Saya percaya banyak topik relevan yang akan dibincangkan termasuk peluang dan penyelesaian, pengalaman aplikasi, mencari rakan global untuk bekerjasama pada masa depan, serta pembiayaan infrastruktur," katanya. 

Beliau berkata, pertumbuhan BIMP-EAGA hingga 2025 dipandu oleh teras strategi jangka panjang untuk meningkatkan hubungan dalam dan luar BIMP-EAGA.

Hajiji berkata, ia bagi menjadikan wilayah ini sebagai pengeluar makanan di Asean dan seluruh Asia; mempromosikan BIMP-EAGA sebagai destinasi pelancongan utama; memastikan pengurusan sumber semula jadi yang mampan, dan mempromosikan hubungan masyarakat melalui sosial-budaya dan pendidikan.

Katanya, Sabah turut mencapai kejayaan baru-baru ini yang akan membantu mewujudkan Borneo Grid dan Asean Power Grid yang lebih luas menerusi Projek Prasarana BIMP-EAGA di bawah BIMP-EAGA VISI 2025 (BEV 2025) serta aspirasi BIMP-EAGA untuk meningkatkan akses tenaga khususnya ke kawasan luar bandar. 

Katanya, pada 6 Ogos lepas, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) menandatangani Perjanjian Pertukaran Tenaga dan Sambungan dengan anak syarikat Sarawak Energy Berhad (SEB), Syarikat SESCO Bhd, untuk membenarkan hubungan tenaga elektrik antara kedua-dua negara jiran.

"Strategi sektor BIMP-Eaga PEI (tenaga dan infrastruktur tenaga) berpusat pada mempromosikan penggunaan sumber tenaga sub-wilayah yang optimum untuk meningkatkan akses tenaga terutama di kawasan luar bandar, mengoptimumkan penggunaan sumber tenaga domestik dan meningkatkan keselamatan tenaga serantau," katanya.

Dalam perkembangan lain, pihaknya turut berbesar hati selepas mengetahui banyak perniagaan kekal bertahan dan mengambil kesempatan untuk merebut peluang walaupun ada berbagai halangan akibat pandemik COVID-19.

"Sejak setahun lalu, pengusaha perusahaan di seluruh dunia menghadapi banyak gangguan, ketidakpastian dan cabaran yang belum pernah terjadi sebelum ini akibat pandemik COVID-19. 

"Memang pandemik ini mengubah hampir setiap aspek kehidupan kita termasuk bagaimana kita menjalankan perniagaan. Ini mendorong ramai untuk mencari cara baharu dalam melakukan sesuatu. 

"Kita melihat banyak organisasi memulakan strategi perniagaan baharu atau mengubah model perniagaan. Ini adalah norma baharu untuk terus kekal dalam perniagaan," katanya. 

Antara yang hadir persidangan itu Menteri Tenaga dan Sumber Mineral Indonesia Arifin Tasrif; Pengerusi Lembaga Pembangunan Mindanao Filipina Setiausaha Emmanuel F. Piñol serta Pengurus Projek dan Pengerusi Penganjur BECE Dolly Jimayol.

2 Comments