Ong Kim Swee ketua jurulatih Sabah FC
14:09 Sep 11, 2021  |  By SabahKini2
Ong Kim Swee ketua jurulatih Sabah FC

Sabah FC dalam satu kenyataan mengumumkan secara rasmi bekas ketua jurulatih skuad bola sepak negara, Ong Kim Swee menyertai pasukannya sebagai ketua jurulatih.

Sabah FC hari ini mengumumkan secara rasmi bekas ketua jurulatih skuad bola sepak negara, Ong Kim Swee menyertai pasukannya sebagai ketua jurulatih.

Sabah FC dalam satu kenyataan malam ini menyatakan Kim Swee, 50, yang melepaskan jawatannya sebagai pengarah teknikal Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) bagi menyertai pasukan itu, ditawarkan jawatan berkenaan atas pengalaman luasnya di pelbagai peringkat.

“Dengan pengalaman luasnya sebagai pemain dan jurulatih di pelbagai peringkat, beliau dilihat sebagai calon terbaik bagi mengisi jawatan yang sebelum ini disandang Kurniawan Dwi Yulianto,” menurut kenyataan itu.

Pada 29 Ogos lepas Kurniawan direhatkan skuad 'The Rhinos', berikutan kemerosotan prestasi pasukan itu terutama dalam saingan Liga Super.

Manakala FAM mengumumkan peletakan jawatan Kim Swee sebagai pengarah teknikalnya, selepas mencapai persetujuan bersama untuk melepaskan beliau ke jawatan baharunya itu berkuat kuasa 1 Okt.

Kim Swee yang pernah beraksi sebagai pemain tengah Melaka, Sarawak dan Sabah pada era 90-an itu, sebelum ini juga pernah memegang jawatan Timbalan Presiden Persatuan Jurulatih Bolasepak Malaysia.

Beliau juga pernah membawa skuad B-23 kebangsaan meraih pingat emas Sukan SEA 2011 di Jakarta, Indonesia, disusuli pingat perak Sukan SEA 2017 di laman sendiri.

Selain itu, beliau turut mengemudi pasukan muda negara melakar sejarah mara ke suku akhir Kejuaraan B-23 AFC 2018 di China dan layak ke peringkat kalah mati Sukan Asia 2018 di Indonesia.

-Bernama

7 Comments