Kerajaan Sabah buat keputusan kebenaran rentas negeri Rabu ini
19:10 Oct 10, 2021  |  By SabahKini2
Kerajaan Sabah buat keputusan kebenaran rentas negeri Rabu ini

Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Datuk Masidi Manjun berkata, kita ambil kira peratusan penduduk dewasa di Sabah yang telah memperoleh vaksin lengkap belum mencapai 90%, hanya sekitar 65% dan ini prasyarat yang ditetapkan kerajaan persekutuan untuk

KOTA KINABALU: Kerajaan Sabah hanya akan memutuskan sama ada pergerakan rentas negeri turut dibenarkan di negeri itu pada Rabu ini, kata Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahannya, Datuk Masidi Manjun.

Katanya, Jawatankuasa Pengurusan Covid-19 Negeri akan mempertimbangkan pengumuman Putrajaya dan mengemukakan cadangan serta perakuan kepada Kabinet negeri yang akan bersidang pada hari itu untuk pertimbangan.

“Kita ambil kira peratusan penduduk dewasa di Sabah yang telah memperoleh vaksin lengkap belum mencapai 90%, hanya sekitar 65% dan ini prasyarat yang ditetapkan kerajaan persekutuan untuk membolehkan pergerakan rentas negeri.

“Sabah masih dalam kawalan pergerakan perjalanan mengikut zon dan kawalan rentas daerah di luar kawasan zon masih berkuat kuasa.

“Pendirian kerajaan negeri akan diumumkan pada Rabu selepas mesyuarat Kabinet negeri,” katanya hari ini.

Terdahulu, Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob mengumumkan sempadan negeri di seluruh negara dibuka serentak mulai esok, selepas kadar vaksinasi populasi dewasa melepasi 90%.

Ini adalah kali pertama pergerakan rentas negeri dibenarkan tanpa memerlukan kebenaran polis sejak Januari lalu. Sempadan negara pula ditutup kepada kebanyakan pengembara sejak permulaan pandemik pada Mac tahun lalu.

2 Comments