PGA gagalkan cubaan 21 warga asing menyusup masuk perairan negara
15:10 Oct 11, 2021  |  By SabahKini2
PGA gagalkan cubaan 21 warga asing menyusup masuk perairan negara

Pegawai Pemerintah Batalion 14 PGA Tawau, Superitenden Polis Mohd Yacob Murad berkata, hasil pemeriksaan mendapati kesemua warga asing tidak memiliki kad pengenalan diri yang sah.

SEMPORNA: Cubaan 21 individu termasuk lapan kanak-kanak warga asing masuk ke daerah ini gagal selepas berjaya dikesan Pasukan Geram Am (PGA) di sempadan negara, di sini semalam.

Dalam kejadian jam 1.30 petang, anggota PGA yang menjalankan tugas rondaan Op Benteng mengesan empat buah bot yang dinaiki semua warga asing berkenaan.

Pegawai Pemerintah Batalion 14 PGA Tawau, Superitenden Polis Mohd Yacob Murad berkata kesemua bot berkenaan dipercayai dari negara jiran.

“Pemeriksaan awal mendapati terdapat lapan lelaki, lima wanita dan lapan kanak-kanak berumur 1 hingga 52 tahun berada dalam keempat-empat bot tersebut.

“Pemeriksaan lanjut mendapati kesemua mereka tidak memiliki sebarang dokumen pengenalan diri yang sah, namun tiada barang salah ditemukan,” katanya semalam.

Menurutnya, hasil soal siasat dijalankan, kesemua warga asing terbabit mengaku dari pulau Zamboanga negara jiran menuju ke daerah Semporna.

“Sebaik pemeriksaan dan soal siasat, anggota PGA mengarahkan juragan bot berkenaan untuk berpatah balik ke negara asal mereka.

“Anggota PGA mengiringi kesemua bot berkenaan sehingga ke sempadan negara jiran dan menasihatkan mereka agar tidak memasuki perairan negara,” katanya.

Comment