Selepas pindaan MA63 Sabah, Sarawak kini boleh tuntut semua hak- Wan Junaidi
13:12 Dec 17, 2021  |  By SabahKini2
Selepas pindaan MA63 Sabah, Sarawak kini boleh tuntut semua hak- Wan Junaidi

Wan Junaidi berkata kedua-dua negeri Borneo juga harus mendapatkan hak mereka seperti disenaraikan dalam laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) yang merupakan sebahagian daripada Perjanjian Malaysia 1963.

Sabah dan Sarawak kini sepatutnya menuntut untuk menubuhkan suruhanjaya kehakimannya sendiri dan hak untuk melantik pesuruhjaya itu, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Dalam satu kenyataan, Wan Junaidi berkata kedua-dua negeri Borneo itu juga harus mendapatkan hak mereka seperti disenaraikan dalam laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan (IGC) yang merupakan sebahagian daripada Perjanjian Malaysia 1963.

Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) 2021 berkaitan MA63 pada Selasa. Antara lain, Sabah dan Sarawak kini akan disenaraikan sebagai rakan kongsi setara dengan Semenanjung Malaysia dalam Persekutuan

“Kita masih tidak mempunyai (sebuah suruhanjaya kehakiman) sekarang, walaupun ia adalah salah satu janji di bawah perjanjian (MA63), kata Wan Junaidi.

“Mengikut perjanjian, kerajaan negeri Sabah dan Sarawak, melalui gabenor, sepatutnya mempunyai kuasa untuk melantik pesuruhjaya kehakiman, tidak seperti mana-mana negeri lain di Semenanjung Malaysia.”

Wan Junaidi mengakui bahawa beberapa hak dan keistimewaan kedua-dua negeri telah terhakis selama bertahun-tahun, tetapi kini Perlembagaan Persekutuan telah dipinda dan kedua-dua negeri boleh memberi tumpuan untuk menuntut semula hak-hak ini.

Beliau juga menafikan dakwaan presiden Parti Bumi Kenyalang Voon Lee Shan bahawa MA63 adalah “batal dan tidak sah” berikutan pemisahan Singapura daripada Persekutuan, menjadikan pindaan perlembagaan tidak bermakna.

“Saya ingin menjelaskan bahawa MA63 adalah sah kerana sehingga kini tiada keputusan mahkamah untuk mengisytiharkannya sebaliknya. Seseorang tidak boleh sewenang-wenangnya mendakwa ia tidak sah.

“Dengan mengiktiraf MA63 dalam Perlembagaan Persekutuan,kerajaan kini boleh merujuk kepada semua janji yang dibuat pada 1963 secara terperinci dan dinyatakan dalam laporan IGC, iaitu kajian mendalam Laporan Suruhanjaya Cobbold mengenai tuntutan Sabah dan Sarawak.”

Jadi, Wan Junaidi berkata, Putrajaya tidak boleh mengabaikan tuntutan Sabah dan Sarawak terhadap hak mereka kerana MA63 kini adalah sebahagian daripada Perlembagaan Persekutuan.

“Pindaan itu akan membolehkan kami memperjuangkan lebih banyak hak untuk dikembalikan kepada Sabah dan Sarawak. Bagaimana dia boleh mengatakan pindaan itu tidak bermakna?” katanya.- fmt

 [ARTIKEL BERKAITAN- Pindaan perlembagaan diluluskan, Kerajaan 'Ismail Sabri’ kukuhkan kedudukan Sabah, Sarawak ]

 

Comment