161 pemilik rumah diberi notis oleh DBKK
11:04 Apr 14, 2022  |  By SabahKini2
161 pemilik rumah diberi notis oleh DBKK

Seorang jurucakap Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal (SWD) agensi itu berkata, 69 notis untuk menjaga kebersihan kawasan awam diedarkan di Taman Sri Kepayan, 55 di Taman King Lam dan 37 di Taman Cantek

KOTA KINABALU: Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) tidak puas hati dengan sampah yang menimbun di sekitar tiga kejiranan di Kepayan, dan seramai 161 pemilik rumah diberi notis untuk tidak membuang sampah di parit dan rizab jalan di lokasi-lokasi ini.

Seorang jurucakap Jabatan Pengurusan Sisa Pepejal (SWD) agensi itu berkata, 69 notis untuk menjaga kebersihan kawasan awam diedarkan di Taman Sri Kepayan, 55 di Taman King Lam dan 37 di Taman Cantek.

 

Penghuni rumah Taman King Lam menerima notis daripada DBKK

Dia berkata 112 lagi brosur, berkaitan garis panduan DBKK mengenai pelupusan sisa kebun serta keperluan untuk mempunyai tong sampah, diedarkan di kawasan perumahan kedua.

“Kakitangan kami akan berkawal terhadap kutu sampah di kawasan-kawasan ini,” katanya.

“Sesiapa yang didapati membuang sampah mereka sewenang-wenangnya berisiko dikenakan kompaun sebanyak RM500.

”Dia berkata tindakan sedemikian boleh diambil di bawah Undang-undang Kecil Anti Sampah Sarap 1984 agensi itu.

Dalam kes melampau, pesalah boleh dihadapkan ke mahkamah, menurutnya. “Jika didapati bersalah mereka berdepan kemungkinan dikenakan denda sehingga RM10,000.

DBKK meminta pemilik rumah di Taman Sri Kepayan membersihkan halamannya

”Jurucakap itu berkata notis-notis itu diletakkan di dalam peti surat, atau diberikan secara peribadi kepada orang ramai, semasa pemeriksaan berasingan di tiga kejiranan ini pada bulan lepas.

Pemeriksaan itu dibuat sebagai sebahagian daripada Ops Bersepadu Menangani Wabak Denggi antara DBKK dan Pejabat Kesihatan Kota Kinabalu (KKHO).

Selain daripada SWD, kakitangan beberapa jabatan DBKK – termasuk Jabatan Penguatkuasaan, Kawalan Bangunan, Landskap, Kejuruteraan, Trafik dan Pengangkutan serta Kesihatan Persekitaran – mengambil bahagian dalam Operasi tersebut.Polis dan wakil dari syarikat konsesi kerajaan juga turut hadir dalam beberapa keadaan.

Seorang jurucakap KKHO berkata, tiga notis dikeluarkan, satu di setiap tiga kejiranan terbabit, di bawah Seksyen 8 Akta Pemusnahan Serangga Pembawa Penyakit 1975 (Pindaan 2002).

Dia berkata pemilik dan penghuni premis-premis ini diminta “mengumpul dan melupuskan tin kosong, botol atau bekas lain di mana serangga pembawa penyakit boleh membiak”.

Mereka diberi amaran bahawa mereka boleh dikenakan kompaun RM500 jika jentik-jentik dikesan dalam mana-mana cecair yang berkumpul antara sampah mereka, menurutnya.

“Pemeriksa kami juga menasihati orang ramai tentang cara memastikan persekitaran mereka tidak menjadi tempat pembiakan nyamuk,” katanya.

Rizab Taman Cantek didapati diduduki secara haram

Jurucakap Jabatan Kesihatan Persekitaran DBKK berkata seorang pemilik rumah di Taman Cantek diminta untuk membersihkan kawasannya kerana kebimbangan sama.

“Individu itu dimaklumkan bahawa tindakan boleh diambil terhadapnya di bawah Ordinan Kerajaan Tempatan (Pindaan 2000),” katanya.

“Ketidakpatuhan mungkin menyebabkan dia menghadapi tindakan mahkamah, dengan denda sehingga RM1,000 jika didapati bersalah.

“Sebagai alternatif, pembayar kadar boleh dipenjara sehingga enam bulan kerana membiarkan keadaan tidak bersih di kawasannya menjadi gangguan awam.

”Dia berkata agensi itu memandang serius keadaan halaman rumah individu itu yang berselerak kerana ia berpotensi menyebabkan wabak denggi di kawasan kejiranan itu.

Jurucakap itu berkata seorang pemilik rumah di Taman King Lam turut diberi notis kerana ayam yang diternaknya menjadi gangguan kepada mereka yang tinggal berhampiran.

Dia berkata dua lagi di kawasan perumahan sama secara rasmi diminta melupuskan kenderaan terbiar di hadapan premis mereka dan dua lagi di Taman Cantek diberi notis serupa.

Katanya, semua yang hadir semasa pemeriksaan di tempat itu juga menyedari sebahagian daripada rizab di situ diduduki secara haram.

“Bahagian Setinggan DBKK telah dimaklumkan mengenai penemuan ini.”MING yang tinggal di Taman King Lam berkata, parit di hadapan rumahnya sudah lama tidak dibersihkan.

“Saya kali terakhir melihat pekerja mengorek mendapan dari struktur ini kira-kira enam bulan lalu,” katanya.

Longgokan sampah yang akan menjadi tempat pembiakan nyamuk di kawasan Taman King Lam

Dia mengeluh mengenai bau busuk yang datang dari arah parit, mengatakan bahawa ia lebih teruk lagi semasa musim hujan.

“Selain itu, saya bimbang nyamuk mungkin membuat habitat dalam struktur ini kerana saya dapati serangga ini semakin banyak di sekitar rumah saya.”

Ming berkongsi kekecewaannya tentang gangguan daripada serangga itu dengan salah seorang jirannya.

“Rakan saya memberitahu bahawa kejiranan bersebelahan kami telah disembur kabus selepas cuti umum Tahun Baharu Cina pada buan Februari.

”Seorang jurucakap Jabatan Landskap DBKK berkata syarikat konsesi kerajaan telah dimaklumkan mengenai kebimbangan pembayar kadar itu.

“Pekerja syarikat itu membersihkan rumpai dan mengorek mendapan parit di sepanjang Lorong Rampai 4 semasa operasi di kejiranan tersebut,” katanya.

“Memandangkan kebimbangan mengenai potensi wabak denggi di sini, kami menyeru pihak pengurusan untuk meningkatkan penyelenggaraan struktur ini.

”Dia berkata pekerja agensi itu juga membersihkan parit belakang rumah di jalan perumahan yang sama.

“Kerja sama juga dijalankan di sekitar Taman Sri Kepayan dan di dua jalan di Taman Cantek.“Dalam keadaan biasa, parit di belakang rumah di kawasan-kawasan ini dibersihkan tiga bulan sekali.”

Comment