Wakil rakyat dan pemimpin perlu sentiasa peka dan jaga Kawasan masing-masing – Hajiji
20:05 May 12, 2022  |  By SabahKini2
Wakil rakyat dan pemimpin perlu sentiasa peka dan jaga Kawasan masing-masing – Hajiji

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, mereka diamanahkan untuk menyelesaikan masalah rakyat terutama di kawasan luar bandar untuk memaklumkan segala usaha atau tindakan kerajaan untuk rakyat

TUARAN: Wakil-wakil rakyat dan pemimpin-pemimpin yang telah dipilih digesa supaya sentiasa peka dan menjaga kawasan masing-masing serta teruskan berhubung dengan rakyat bagi memahami aspirasi mereka dengan lebih baik.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, mereka diamanahkan untuk menyelesaikan masalah rakyat terutama di kawasan luar bandar untuk memaklumkan segala usaha atau tindakan kerajaan untuk rakyat.

“Saya menyeru kepada semua wakil rakyat dan pemimpin supaya tidak menghentikan pendekatan “turun padang”, untuk berjumpa dengan rakyat dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh mereka, dan pada masa yang sama menangani apa sahaja isu di kawasan masing-masing.

“Jangan tunggu sehingga masalah timbul, sebaliknya sentiasa dekat dengan rakyat untuk memenangi hati dan fikiran mereka,” katanya.

Berucap pada sambutan Pesta Kaamatan Peringkat Daerah di Dewan Seri Sulaman pada Rabu, Hajiji yang juga merupakan Adun Sulaman turut mengarahkan semua pegawai daerah dan penjawat awam di jabatan berkaitan agar sentiasa proaktif dalam menunaikan tanggungjawab yang diamanahkan.

Beliau berkata, pemimpin masyarakat juga mempunyai peranan penting memandangkan mereka berada dalam keadaan yang lebih baik kedudukan untuk membawa perubahan.

“Sentiasa mendengar dari akar umbi dan peka dengan keperluan mereka. Dengan berbuat demikian, anda juga akan dapat menyampaikan segala rancangan pembangunan kerajaan yang bermanfaat kepada rakyat.

“Dengan cara ini, rakyat tidak akan mudah terpengaruh dengan berita palsu dan pelbagai taktik untuk menipu mereka,” katanya.

“Ini adalah aspirasi kerajaan supaya kita semua dapat kekal bersatu dan fokus dalam satu arah dan tidak terganggu oleh gangguan yang menghalang kemajuan.

“Kerajaan GRS-BN telah menyediakan pelan pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya untuk membangunkan negeri kita dan rakyatnya. Kita mahu membawa lebih banyak pembangunan termasuk menarik seberapa banyak pelaburan domestik dan antarabangsa berimpak tinggi kepada Sabah.

“Oleh itu, untuk bergerak ke hadapan marilah kita melakukan lebih banyak lagi tindakan, bak kata pepatah, tindakan lebih kuat daripada kata-kata,” tegasnya.

Pada masa yang sama, Hajiji menyeru rakyat Sabah untuk berdiri sepenuhnya di belakang Kerajaan agar usaha membangunkan negeri dapat dilakukan dengan jayanya.

Terdahulu, Hajiji berkata, Pesta Kaamatan mesti terus menjadi platform bagi perpaduan untuk masyarakat kita yang pelbagai budaya.

Malah, katanya perpaduan dan kerjasama dalam kalangan rakyat Sabah adalah satu perkara yang penting yang tidak boleh diketepikan dengan mudah.

“Di Sabah, rakyat kita berbilang kaum, agama dan kepercayaan, hidup bersama secara harmoni seluruh generasi malah perkahwinan campur telah menghasilkan keluarga besar pelbagai etnik dan kepercayaan yang menerima dan menghormati antara satu sama lain,” katanya.

Disambut pada bulan Mei, Pesta Kaamatan kini tidak hanya diraikan oleh masyarakat Kadazandusun Murut dan Rungus tetapi oleh seluruh rakyat di negeri itu.

“Inilah gambaran sebenar konsep Keluarga Malaysia yang ditekankan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob,” kata Hajiji.

Hadir sama Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Jahid Jahim, Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar Datuk Joniston Bangkuai, Pembantu Menteri Kewangan, Jasni Daya dan Pegawai Daerah merangkap Pengerusi Pengelola, Syahrin Samsir. -SM

Comment