Arab Saudi naikkan harga minyak mentah punca harga Brent meningkat
15:06 Jun 07, 2022  |  By SabahKini2
Arab Saudi naikkan harga minyak mentah punca harga Brent meningkat

Minyak mentah Brent naik 91 sen, atau 0.8%, pada AS$120.63 setong pada 0343 GMT selepas mencecah paras tertinggi harian pada AS$121.95, melanjutkan kenaikan 1.8% daripada Jumaat.

SINGAPURA: Niaga hadapan minyak melonjak pada Isnin, dengan Brent meningkat melebihi AS$120 setong selepas Arab Saudi menaikkan harga bagi jualan minyak mentahnya pada Julai, menandakan bekalan yang ketat walaupun selepas OPEC+ bersetuju untuk mempercepatkan peningkatan pengeluaran dalam tempoh dua bulan akan datang.

Minyak mentah Brent naik 91 sen, atau 0.8%, pada AS$120.63 setong pada 0343 GMT selepas mencecah paras tertinggi harian pada AS$121.95, melanjutkan kenaikan 1.8% daripada Jumaat.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) AS naik 93 sen, atau 0.8%, pada AS$119.80 setong selepas sebelum itu mencecah paras tertinggi tiga bulan pada AS$120.99. Ia meningkat 1.7% pada hari Jumaat.

Arab Saudi menaikkan harga jualan rasmi (OSP) untuk minyak mentah ringan Arab utamanya ke Asia kepada premium AS$6.50 berbanding purata penanda aras Oman dan Dubai, daripada premium AS$4.40 pada Jun, kata pengeluar minyak negeri Aramco pada Ahad.

OSP Julai adalah yang tertinggi sejak Mei, apabila harga mencecah paras tertinggi sepanjang masa disebabkan kebimbangan gangguan bekalan dari Rusia di tengah-tengah sekatan ke atas pencerobohan Ukraine.

Kenaikan harga berlaku walaupun keputusan minggu lepas oleh Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum dan sekutunya, bersama-sama dipanggil OPEC+, untuk meningkatkan pengeluaran pada Julai dan Ogos sebanyak 648,000 tong sehari, atau 50% lebih daripada yang dirancang sebelum ini.

Iraq berkata pada hari Jumaat ia merancang untuk meningkatkan pengeluaran kepada 4.58 juta tong sehari pada Julai.

Avtar Sandu, pengurus komoditi di Phillip Futures di Singapura berkata, faktor permintaan tinggi musim panas AS dan pelonggaran penutupan COVID-19 di China dijangka mengekalkan harga tinggi.

Langkah OPEC+ untuk membawa kenaikan keluaran secara meluas dilihat tidak mungkin memenuhi permintaan kerana peningkatan peruntukan itu tersebar di semua anggota, termasuk Rusia yang menghadapi sekatan.

"Walaupun peningkatan itu amat diperlukan, ia tidak mencapai jangkaan pertumbuhan permintaan, terutamanya dengan larangan separa EU terhadap import minyak Rusia turut diambil kira," kata penganalisis Commonwealth Bank Vivek Dhar.

Comment