Anifah sokong isu tuntutan Sulu dibahas di Dewan Rakyat
10:07 Jul 21, 2022  |  By SabahKini2
Anifah sokong isu tuntutan Sulu dibahas di Dewan Rakyat

Bekas Menteri Luar Negeri Datuk Seri Anifah Aman menyeru semua rakyat Sabah pertahan kedaulatan negara. Rakyat tidak minta kerajaan dedah perkara sulit semasa perbahasan tapi penjelasan cerita sebenar perlu diketahui.

KOTA KINABALU: Bekas Menteri Luar Negeri Datuk Seri Anifah Aman menyeru semua rakyat Sabah untuk bersatu dalam mendesak kerajaan untuk menegaskan semula kedaulatannya berikutan rampasan anak syarikat Petronas di Azerbaijan yang dibuat oleh pewaris Kesultanan Sulu.

“Ini adalah soal kedaulatan negara dan ia juga soal keselamatan terutamanya kepada rakyat Sabah kerana tunjang tuntutan itu adalah Sabah.

Beliau berkata walaupun beliau menyatakan bahawa Kabinet telah menubuhkan pasukan petugas untuk menyiasat perkara itu dan Petronas telah mengeluarkan kenyataan menjelaskan bahawa asetnya telah dilupuskan dan dihantar pulang, rakyat berhak mengetahui keseluruhan cerita itu.

“Rampasan dibuat berdasarkan dakwaan Sabah yang kita tidak iktiraf. Hakikat bahawa aset itu boleh dirampas adalah sama dengan campur tangan asing yang tidak menghormati tidak mengiktiraf tuntutan Sabah.

“Apa lagi yang boleh dirampas oleh waris ini dengan bantuan negara asing? Bolehkah mereka merampas tanah di Sabah juga? Apabila itu berlaku, apa yang akan berlaku kepada rakyat Sabah? Adakah rakyat Sabah akan menjadi pengemis di tanah mereka sendiri?

"Ini adalah sesuatu yang kerajaan mesti jelaskan kepada kita semua," katanya sekali lagi.

Anifah juga berkata usul mengenai isu itu yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Kota Belud Isnaraissah Munirah Majilis perlu dibenarkan dibahaskan di Parlimen.

“Memang adalah tidak bijak untuk mendedahkan strategi Malaysia tentang cara menangani isu itu,” katanya merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Speaker Dewan Rakyat Azhar Harun dalam mempertahankan beliau menolak usul yang akan dibahaskan.

“Bagaimanapun, berapa lama kita harus berdiam diri mengenai perkara itu? Rakyat Malaysia dan khususnya Sabah ingin tahu sama ada kedaulatan kita telah dicabul atau tidak dan sama ada kerajaan melakukan segala yang termampu atau tidak untuk mempertahankan kedaulatannya.

“Kami tidak meminta kerajaan mendedahkan perkara sulit semasa perbahasan. Saya pasti setiap Ahli Parlimen tahu bahawa beberapa perkara adalah sulit dan hanya didedahkan kepada ahli Kabinet yang paling kanan,” katanya lagi.

Anifah berkata, adalah menjadi hak Ahli Parlimen untuk membahaskan isu ini di Parlimen kerana mereka mewakili suara rakyat.

“Ahli Parlimen khususnya ahli Parlimen Sabah ingin membahaskan isu ini kerana ia adalah isu yang membimbangkan setiap rakyat Sabah. Adalah menjadi hak mereka untuk membangkitkan isu ini di Parlimen.

“Saya difahamkan usul itu telah dikemukakan semula kepada Pejabat Speaker dan saya berharap Speaker akan membenarkan isu itu dibahaskan.

"Apa gunanya mengamalkan demokrasi jika persoalan asas berkaitan kedaulatan kita tidak boleh dibahaskan," katanya lagi.

Anifah yang juga Presiden Parti Cinta Sabah (PCS) menambah, PCS sedia bekerjasama dengan mana-mana parti politik atau badan bukan kerajaan (NGO) untuk meneruskan isu ini.

“Isu ini amat digemari setiap rakyat Sabah tidak kira agama, bangsa mahupun fahaman politik.

“Ini soal kedaulatan dan keselamatan kita. Rakyat Sabah sudah bosan mendengar dakwaan yang didakwa sebagai pewaris Kesultanan yang tidak berfungsi.

“Kami akan bekerjasama dengan sesiapa sahaja yang ingin melihat perjuangan ini selesai. Ini untuk masa depan Sabah. Kita perlukan jaminan bahawa kerajaan benar-benar memandang serius keselamatan Sabah,” tambahnya.

Semalam Yang di-Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun berkata, beliau membuat ketetapan untuk menolak usul yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Kota Belud  sebagai tanggungjawab beliau untuk bersama-sama mempertahankan kedaulatan negara.

Tegasnya lagi, atas sebab itu beliau telah menolak usul Ahli Parlimen Kota Belud Isnaraissah Munirah Majlisi sebanyak tiga kali atas alasan sub judice – yang dikhuatiri akan mendedahkan langkah yang sedang diambil kerajaan tentang prosiding litigasi yang sedang berjalan.

Sebelum ini bekas Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Rahman Dahlan juga bersetuju usul tuntutan Sulu dibahaskan di Dewan Rakyat sebagai platform terbaik untuk kerajaan menjawab persoalan ahli-ahli parlimen dan menerangkan serta menjelaskan secara terperinci tindakan dan perancangan kerajaan untuk menangani isu tuntutan ini terutamanya setelah aset-aset Petronas telah “dirampas” di luar negara

Begitu juga Datuk Seri Bung Moktar Ahli Parlimen Kinabatangan yang bersetuju isu Sulu dibahaskan kerana katanya semua ini berpunca daripada Kerajaan PH

“Saya setuju usul ini di bawa sebab perkara ini dicetuskan oleh Pakatan Harapan. PHlah perkara ini bermula”

[ARTIKEL BERKAITAN - Bekas Menteri, MP Warisan mengaku tak tahu surat bekas AG Tommy Thomas kepada Waris Sultan Sulu]

 

 

 

Comment