Zon Bebas akan diwujudkan di POIC Lahad Datu
15:09 Sep 05, 2022  |  By SabahKini2
Zon Bebas akan diwujudkan di POIC Lahad Datu

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kerajaan negeri secara prinsipnya menyokong dan bersetuju dengan cadangan mewujudkan Zon Bebas berkenaan yang dijangka akan menarik lebih banyak pelaburan asing dan tempatan.

LAHAD DATU: Satu kawasan Zon Bebas yang berkeluasan 1,000 ekar akan diwujudkan di Taman Perindustrian POIC Lahad Datu di sini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, kerajaan negeri secara prinsipnya menyokong dan bersetuju dengan cadangan mewujudkan Zon Bebas berkenaan yang dijangka akan menarik lebih banyak pelaburan asing dan tempatan.

Katanya, para pelabur dapat mengambil peluang kemudahan atau insentif bebas cukai ke atas sumber bahan mentah yang diimport ke POIC begitu juga produk yang dihasilkan untuk dieksport.

"Kerajaan negeri menyokong dan bersetuju pada dasarnya beberapa cadangan dan inisiatif baharu yang boleh memacu perkembangan serta meningkatkan keupayaan POIC dalam merancakkan lagi aktiviti perindustrian di wilayah pantai timur Sabah," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan majlis Pelancaran Pelabuhan POIC Lahad Datu dan Pengoperasian Fasiliti Tangki Pukal POIC di sini hari ini.

Dalam pada itu katanya, Pelabuhan POIC Lahad Datu turut mampu menjadi salah satu hab perkapalan yang utama di rantau ini.

Menurutnya, kedudukan strategik Pelabuhan POIC di pertengahan Asia Timur mempunyai kelebihan besar dalam aspek pengendalian kargo pukal yang mana pemprosesan boleh dilakukan di sini, sebelum dieksport ke beberapa negara maju seperti China, Jepun, Korea, Taiwan dan Hong Kong.

"Sudah pasti infrastruktur baharu itu akan menjana pertumbuhan sosio ekonomi tempatan termasuk peluang pekerjaan.

"Pelabuhan ini juga akan membantu menjayakan lagi sektor perindustrian di Sabah iaitu antara tiga sektor utama dalam Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) yang menjadi sektor tumpuan kepada pertumbuhan ekonomi negeri.

"Sektor industri pelabuhan adalah salah satu daripada pemangkin utama dan tulang belakang kepada pembangunan negeri Sabah khususnya melibatkan penghantaran barang atau kargo," jelasnya.

Hajiji berkata, kemudahan-kemudahan infrastruktur yang baik dan berkualiti akan dapat menyokong setiap usaha pembangunan ekonomi yang akan dilaksanakan terutamanya di negeri ini.

Katanya, kerajaan negeri sentiasa berusaha untuk memacu pembangunan negeri ke tahap yang lebih tinggi. Justeru kita yakin dengan kerjasama yang jitu dan erat di antara kerajaan negeri dengan sokongan padu daripada Syarikat Berkepentingan Kerajaan (GIC) negeri.

Menurutnya, ia termasuk menubuhkan POIC Lahad Datu pada 2005 dengan objektif untuk menerajui pembangunan dalam sektor industri pemprosesan hiliran minyak sawit untuk menambah nilai kepada 1.4 juta hektar ladang kelapa sawit di Sabah, di samping mewujudkan peluang pekerjaan dan perniagaan.

Beliau berkata, POIC juga membangunkan kelompok-kelompok industri tambahan selain industri berasaskan kelapa sawit sebagai respon kepada kehendak dan minat para pelabur terhadap prospek yang semakin meningkat seperti sektor pelabuhan dan logistik, biojisim (biomass), kilang penapisan bio, minyak dan gas serta perusahaan kecil dan sederhana.

Katanya, dengan siapnya Pelabuhan POIC Lahad Datu pada 2018 sebagai hab logistik perkapalan global dengan memanfaatkan laluan perkapalan utama Selat Lombok-Makassar yang melalui Lahad Datu, pihaknya yakin dan percaya dengan kekuatan dan peluang yang ada, Pelabuhan POIC Lahad Datu boleh berkembang dengan lebih maju dan mempunyai daya saing yang tinggi pada masa hadapan.

"Secara umumnya, saya pasti Pelabuhan POIC tidak mempunyai kekangan besar yang boleh menghalang pertumbuhannya. 

"Kedudukannya di lokasi strategik dan di pertengahan laluan utama kapal dagang adalah faktor utama yang dapat menarik lebih banyak syarikat perkapalan untuk menggunakan pelabuhan ini," jelasnya.

Hajiji optimis pelabuhan POIC Lahad Datu akan merancakkan lagi kegiatan ekonomi negeri khususnya dalam sektor pembuatan, perkhidmatan logistik dan sokongan kepada operasi eksport dan import.

Katanya, POIC Sabah Sdn. Bhd melalui anak syarikatnya POIC Logistics Sdn. Bhd bertanggungjawab penuh dalam mengendalikan operasi pelabuhan yang terdapat di POIC Lahad Datu yang menyediakan kemudahan pelabuhan paling komprehensif, canggih dan serba lengkap di perairan Selat Lombok-Makassar.

Menurutnya, pelabuhan-pelabuhan berkenaan terdiri daripada Terminal Kontena, Terminal Pukal Kering, Terminal Pukal Cecair dan Dermaga Pendaratan Baj/Tongkang.

Beliau berkata, dengan kemudahan prasarana itu, Pelabuhan POIC Lahad Datu adalah antara pelabuhan yang mempunyai kemudahan komprehensif yang terbaik di rantau ini.

Selain itu jelasnya, pelabuhan-pelabuhan yang terdapat di POIC mempunyai kedalaman semula jadi sehingga 20 meter, setanding dengan pelabuhan terbaik di dunia seperti Pelabuhan Rotterdam.

"Sehubungan itu, diharapkan pemain-pemain industri tempatan dapat memanfaatkan kemudahan pelabuhan tempatan khususnya Pelabuhan POIC Lahad Datu.

"Pelabuhan ini akan menjadi pemangkin kepada pembangunan ekonomi negeri khususnya bagi kawasan pantai timur Sabah dan akan menjadi salah satu pintu masuk utama perdagangan dan pelaburan ke negeri ini," katanya.

Sementara itu, Hajiji berkata, kerajaan negeri menyokong beberapa cadangan dan inisiatif baharu yang boleh memacu perkembangan serta meningkatkan keupayaan POIC.

Beliau berkata, selain pewujudan Zon Bebas di Taman Perindustrian POIC Lahad Datu, kerajaan negeri turut menyokong mewujudkan Pusat Pengumpulan Satekit Biojisim (Satelite Biomass Collection Centre), Lapangan Terbang Antarabangsa di Lahad Datu, menubuhkan Akademi Maritim dan Pembinaan Pusat Rawatan Kesihatan di kawasan tanah komersial di POIC Lahad Datu.

"Beberapa inisiatif yang akan dilaksanakan di POIC akan memberi manfaat besar kepada rakyat, selain membantu merancakkan ekonomi di wilayah pantai timur Sabah.

"Pelabuhan ini secara langsung dan tidak langsung adalah milik rakyat Sabah dan kitalah yang akan mendapat nikmat dan manfaat darinya," katanya.

Pada majlis itu, Hajiji turut menyaksikan majlis menandatangani perjanjian pelaburan di antara POIC Sabah Sdn Bhd bersama Gamalux Oils Sdn Bhd dan Bumi Teraju Borneo Sdn Bhd serta perjanjian penyewaan fasiliti tangki pukal di antara POIC Sabah Sdn Bhd dan KL-Kepong (Sabah) Sdn Bhd.

Turut hadir, Timbalan Ketua Menteri merangkap Menteri Pembangunan Perindustrian Datuk Dr. Joachim Gunsalam; Pengerusi Lembaga Pengarah POIC Sabah Sdn Bhd Datuk Seri Panglima Yong Teck Lee; Pengarah Urusan merangkap Ketua Pegawai Eksekutif Gamalux Oils Sdn Bhd Usman Ahmed; dan Ketua Pegawai eksekutif POIC Sabah Sdn Bhd Datuk Fredian Gan. 

Comment