Sebanyak RM2.391 bilion dibelanjakan untuk projek pembangunan Sabah
15:09 Sep 13, 2022  |  By SabahKini2
Sebanyak RM2.391 bilion dibelanjakan untuk projek pembangunan Sabah

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ini menandakan prestasi 45.67 peratus daripada RM5.235 bilion yang diperuntukkan untuk 1,118 projek pembangunan yang diluluskan di Sabah.

KOTA KINABALU: Sabah membelanjakan RM2.391 bilion sehingga 4 September tahun ini di bawah Rolling Plan Kedua, Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, ini menandakan prestasi 45.67 peratus daripada RM5.235 bilion yang diperuntukkan untuk 1,118 projek pembangunan yang diluluskan di Sabah.

“Diharap Sabah akan melepasi prestasi negara iaitu 55.44 peratus,” katanya ketika mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPNg) di Menara Kinabalu dekat sini hari ini.

Hajiji yang juga Menteri Kewangan Negeri meminta semua kementerian dan agensi mengambil maklum serta mengambil tindakan susulan berdasarkan laporan prestasi terperinci yang dibentangkan semasa mesyuarat.

“Kita mahu memastikan semua projek pembangunan yang dirancang dilaksanakan mengikut jadual,” katanya.

Dalam perkembangan lain, Hajiji mendedahkan seramai 22,664 ketua isi rumah di Sabah akan mendapat manfaat daripada Skim Insurans Keluarga Malaysia (SKIM) yang diperkenalkan oleh Kerajaan sebagai perlindungan sosial untuk golongan miskin dan miskin tegar yang disenaraikan dalam pangkalan data eKasih di bawah Unit Pelaksanaan dan Penyelarasan (ICU) Jabatan Perdana Menteri.

Antara faedah pelan insurans takaful kumpulan patuh Syariah ialah RM10,000 untuk kematian semula jadi, RM25,000 untuk kematian akibat kemalangan serta RM10,000 untuk hilang upaya kekal menyeluruh.

SKIM menyediakan perlindungan selama 12 bulan bermula dari tarikh penguatkuasaan sijil ahli dan diuruskan secara eksklusif oleh PruBSN Takaful Berhad (PruBSN).

Hajiji turut mengingatkan 76 daripada 85 badan berkanun negeri dan syarikat berkepentingan kerajaan (GIC), yang masih belum menubuhkan Unit Integriti dan Tadbir Urus (IGU) masing-masing untuk berbuat demikian menjelang Disember tahun ini.

Mengenai isu perumahan untuk golongan miskin, Hajiji mahu Kementerian Pembangunan Luar Bandar Persekutuan, Sabah mempercepatkan pembinaan rumah PPRT di negeri ini dan memastikan penyelarasan yang lancar antara agensi pelaksana dan pihak berkuasa tempatan.

“Saya mahu pemantauan berkala dan saya akan meminta kemas kini status,” katanya sambil menambah bahawa semua isu yang menghalang pelaksanaannya harus diselesaikan.

“Hanya sembilan setakat ini telah mematuhi arahan yang bertujuan untuk memastikan integriti dalam budaya kerja, ketelusan dalam penyampaian perkhidmatan tanpa penyalahgunaan kuasa dan kepentingan
mengikut undang-undang dan peraturan sedia ada,” katanya.

Hajiji turut mengingatkan semua jabatan, pejabat daerah, pihak berkuasa tempatan dan badan berkanun negeri yang masih belum merangka dan melaksanakan Pelan Organisasi Pencegahan Rasuah yang mereka ada sehingga Disember 2023 untuk berbuat demikian.

“Adalah menjadi tanggungjawab kita bersama untuk memperkasa dan menerapkan integriti dalam pelaksanaan tanggungjawab dalam sistem penyampaian kerajaan bagi mencapai kelestarian matlamat pembangunan,” katanya.

Ketua Menteri berkata beliau melancarkan Hari Integriti Sabah pada 1 Sept, satu inisiatif di bawah Pelan Pembangunan Hala Tuju Sabah Maju Jaya (SMJ) di mana Buku Semakan Pelan Pencegahan Rasuah Jabatan Ketua Menteri (PAR JKM) 2019-2023 telah juga dilancarkan.

“Semakan itu mengandungi 20 inisiatif terkini selaras dengan hala tuju dan agenda kerajaan ke arah memperkukuh integriti, anti rasuah dan tadbir urus yang baik,” katanya.

Hajiji menyeru semua pihak untuk bekerjasama sebagai satu pasukan dan menggunakan MTPNg sebagai platform berkongsi maklumat untuk perbincangan dan mencari penyelesaian kepada isu yang melibatkan projek pembangunan di Sabah.

Comment