2 RUU diluluskan buka jalan Sabah dapatkan semula kawal selia bekalan kuasa elektrik
17:10 Oct 04, 2022  |  By SabahKini2
2 RUU diluluskan buka jalan Sabah dapatkan semula kawal selia bekalan kuasa elektrik

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Kerajaan Negeri menjangkakan untuk mengambil semula SESB dengan sifar liabiliti sebaik sahaja Pelan Transformasi SESB disiapkan dalam tempoh lima hingga tujuh tahun dari sekarang

KOTA KINABALU: Kerajaan Negeri mengalu-alukan kelulusan Rang Undang-Undang Tenaga Boleh Baharu (Pindaan) 2022 dan Rang Undang-Undang Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari (Pindaan) 2022 yang akan membuka jalan kepada Sabah untuk mendapatkan semula kawal selia atas bekalan kuasa elektrik.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor, berkata kedua-dua rang undang-undang itu dibentangkan berikutan mesyuarat berkuasa tinggi yang dimulakan oleh beliau dan Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan di Putrajaya pada Ogos lalu untuk menetapkan rancangan supaya Sabah mengawal selia elektrik sendiri dan bekalan gas serta mendapatkan semula kawalan syarikat utiliti kuasa, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB).

“Rancangan kini sedang dilaksanakan dan ini termasuk penubuhan Tenaga Suruhanjaya Sabah supaya pihak berkuasa kawal selia bekalan elektrik boleh dipindahkan daripada Kerajaan Persekutuan kepada Sabah,” katanya.

Di pihak Sabah, Kerajaan Negeri dijangka membentangkan Rang Undang-Undang Enakmen Bekalan Elektrik, Rang Undang-Undang Enakmen Tenaga Boleh Baharu dan Rang Undang-Undang Enakmen Suruhanjaya Tenaga di Dewan Undangan Negeri pada November tahun ini.

Susulan itu, Hajiji berkata Kerajaan Negeri menjangkakan untuk mengambil semula SESB dengan sifar liabiliti sebaik sahaja Pelan Transformasi SESB disiapkan dalam tempoh lima hingga tujuh tahun dari sekarang.

Menurutnya, Kerajaan Negeri sedang berusaha keras untuk memastikan peralihan yang lancar dan semuanya akan berjalan mengikut perancangan.

Parlimen meluluskan dua rang undang-undang itu dengan suara majoriti selepas bacaan kedua pada Isnin.

Semasa membentangkan rang undang-undang itu, Takiyuddin berkata ia sebagai persediaan untuk penugasan semula autonomi kuasa dalam membekalkan tenaga elektrik kepada kerajaan negeri Sabah.

Katanya, pindaan terhadap Akta Tenaga Boleh Baharu 2011 (Akta 725) dan Akta Pihak Berkuasa Pembangunan Tenaga Lestari 2011 (Akta 726) itu, selaras dengan komitmen kerajaan menyemak semula pelaksanaan Perjanjian Malaysia 1963 berkaitan hak serta kuasa autonomi yang diperuntukkan di bawah Perlembagaan Persekutuan kepada Sabah dan Sarawak. - SM 

2 Comments