Pembangunan LNG pertama di pesisir pantai Sabah, capai keputusan pelaburan akhir
13:12 Dec 27, 2022  |  By SabahKini2
Pembangunan LNG pertama di pesisir pantai Sabah, capai keputusan pelaburan akhir

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, projek LNG adalah satu langkah hala tuju yang betul kerana Kerajaan Negeri terus mengejar lebih banyak tawaran untuk mendapatkan pendapatan tambahan melalui penyertaan ekuiti untuk Sabah

KOTA KINABALU: PETRONAS telah mencapai pelaburan akhir keputusan (FID) untuk kemudahan gas asli cecair (LNG) di pesisir pantai Sabah.

Kontrak Perolehan, Pembinaan dan Pentauliahan Kejuruteraan (EPCC) untuk projek itu telah dianugerahkan kepada pemenang pertandingan dwi Front End Engineering Design (FEED) yang dikontrakkan pada Oktober tahun lalu.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, projek LNG adalah satu langkah hala tuju yang betul kerana Kerajaan Negeri terus mengejar lebih banyak tawaran untuk mendapatkan pendapatan tambahan melalui penyertaan ekuiti untuk Sabah.

“Projek LNG di pesisir pantai adalah hasil kajian bersama antara Kerajaan Negeri dan PETRONAS untuk mengenal pasti pilihan pengewangan gas optimum untuk memaksimumkan ekonomi jangka panjang spin-off yang akan memberi manfaat kepada rakyat Sabah,” katanya dalam satu kenyataan bersama dengan PETRONAS hari ini.

FID dan penganugerahan kontrak EPCC menandakan satu lagi pencapaian penting bagi projek itu yang akan ditempatkan di Taman Perindustrian Minyak dan Gas Sipitang (SOGIP).

Direka untuk menghasilkan 2.0 juta tan setahun (MTPA) LNG, kemudahan itu dijadualkan untuk mencapai operasi komersial menjelang separuh kedua tahun 2027.

Setelah siap, Sabah akan mempunyai satu daripada kapasiti LNG terapung gabungan terbesar di dunia setakat ini.

Sementara itu, Ketua Pegawai Operasi dan Naib Presiden Eksekutif & Ketua Pegawai Eksekutif PETRONAS Perniagaan Gas, Adnan Zainal Abidin berkata, ketika kita beralih ke arah masa depan karbon yang lebih rendah, PETRONAS akan terus menyokong penggunaan gas asli yang lebih meluas.

“Kami akan memanfaatkan kepakaran teknologi kami untuk pembangunan projek dan membuka sumber gas secara optimum serta mesra alam.

“PETRONAS tetap tegas dalam menyokong aspirasi Kerajaan Negeri Sabah untuk minyaknya dan industri gas. Pembangunan kemudahan di bawah Pelan Induk Gas Sabah akan diperkukuh kedudukan Negeri dan Malaysia sebagai hab gas asli yang menarik, menyumbang kepada kepentingan bersama, kemakmuran Sabah dan negara amnya.

“Kemudahan LNG pesisir pantai akan mengembangkan lagi portfolio global aset LNG PETRONAS sekali gus
mengukuhkan kedudukan syarikat sebagai antara penyedia LNG terbesar di dunia,” katanya. - SM

 

Comment