3 ADUN angkat sumpah jawatan pembantu menteri baharu
15:01 Jan 26, 2023  |  By SabahKini2
3 ADUN angkat sumpah jawatan pembantu menteri baharu

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, pelantikan dan rombakan pembantu menteri hari ini adalah usaha berterusan untuk memantapkan dan mengukuhkan pentadbiran kerajaan.

KOTA KINABALU: Tiga pembantu menteri baharu mengangkat sumpah di hadapan Yang Dipertua Negeri Tun Juhar Mahiruddin di Istana Seri Kinabalu hari ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, dengan pelantikan baharu itu, rombakan pembantu menteri yang sedia ada turut dilakukan.

“Pelantikan dan rombakan pembantu menteri hari ini adalah usaha berterusan untuk memantapkan dan mengukuhkan pentadbiran kerajaan.

Pelantikan pembantu menteri adalah untuk mengisi dua jawatan yang ditinggalkan Datuk James Ratib, bekas Pembantu Menteri Pertanian dan Perikanan yang kini Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat dan Datuk Jasnih Daya yang memilih untuk melepaskan jawatan Pembantu Menteri Kewangan untuk memberi laluan kepada pelantikan orang lain.

“Untuk membina pasukan yang mantap, saya telah melantik Datuk Ruslan Muharam daripada Parti Bersatu Sabah (PBS) sebagai Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri, manakala Peto Galim dan Tan Lee Fatt dari Pakatan Harapan akan mengambil alih peranan mereka sebagai Pembantu Menteri Pertanian dan Perikanan dan Pembantu Menteri Kewangan masing-masing untuk menambah inklusif sedia ada pentadbiran,” katanya.

Empat pembantu menteri semasa yang terlibat dalam pertukaran portfolio ialah Dato’ Sri Dr Ruddy Awah (Pembangunan Luar Bandar), Datuk Harun Durabi (Sains, Teknologi dan Inovasi), Datuk Fairuz Renddan (Belia dan Sukan) dan Datuk Andi Suryady Bandy (Pembangunan Perindustrian). Ruddy dan Fairuz dari GRS manakala Harun dan Andi Suryady dari UMNO/BN.

“Saya telah menekankan kepentingan Kerajaan Negeri di bawah pimpinan saya untuk berfungsi sebagai satu pasukan yang bersatu padu yang berkongsi aspirasi yang sama dibina atas kepercayaan bersama dan
hormat.

“ Justeru kami memerlukan pasukan yang kuat untuk mendorong momentum pembangunan kami dan untuk memenuhi ikrar pilihan raya kami untuk rakyat dan negeri,” katanya.

Comment