Rumah pekerja 8 pintu musnah terbakar
16:02 Feb 13, 2023  |  By SabahKini2
Rumah pekerja 8 pintu musnah terbakar

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Negeri Sabah berkata, struktur blok berkenaan terbakar sepenuhnya manakala satu blok lagi terkena bahang api sekitar 20 peratus di bahagian dinding.

LAHAD DATU: Sebuah rumah pekerja melibatkan satu blok lapan pintu musnah dalam kebakaran di Ladang Lam Soon dekat sini.

Jurucakap Pusat Gerakan Operasi (PGO) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Negeri Sabah berkata, Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Lahad Datu menerima panggilan kecemasan pada jam 9.29 pagi hari ini.

Katanya, struktur blok berkenaan terbakar sepenuhnya manakala satu blok lagi terkena bahang api sekitar 20 peratus di bahagian dinding.

"Pasukan bomba bertindak memadam menggunakan satu aliran 200 kaki dengan dua pancutan sumber air dari tangki jentera dan lori tangki air dari ladang berkenaan," katanya hari ini.

Menurutnya, tiada mangsa dilaporkan terlibat dan operasi terkawal pada jam 11 pagi dan ditamatkan sepenuhnya pada jam 11.30 pagi.

Dalam kejadian berasingan, sebuah motosikal hampir terbakar sepenuhnya dalam kejadian di Jalan Kampung Berungis Tuaran kira-kira jam 12.30 tengah hari tadi.

Bagaimanapun jelasnya, kebakaran terbabit dipadamkan sendiri oleh pemilik motosikal itu sebelum ketibaan pasukan bomba di lokasi kejadian.

Katanya, tindakan pasukan Bomba membuat pemeriksaan memastikan tiada kemerbahayaan lain wujud dan operasi tamat pada jam 1.17 petang.

Comment