Rozman tangguh pilih syarikat, LPPM ada kaitan bapa, adik dapat lanjutan pajakan kecil- saksi
10:03 Mar 07, 2023  |  By SabahKini2
Rozman tangguh pilih syarikat, LPPM ada kaitan bapa, adik dapat lanjutan pajakan kecil- saksi

Rozman dituduh menggunakan kedudukannya - sebagai timbalan pengerusi LPA - telah meminta rasuah bagi kontrak pekerjaan, mengendalikan Dermaga Merdeka Pelabuhan Labuan, untuk Labuan LLPM, bapa dan adik punya kepentingan

Bekas timbalan pengerusi Lembaga Pelabuhan Labuan (LPA) Rozman Isli memetik "implikasi politik" supaya dia menangguhkan pelantikan sebuah syarikat untuk menguruskan Terminal Pelabuhan Merdeka pada 2018, kata seorang pegawai penyiasat SPRM memberi keterangan.

Saksi pendakwaan kedua puluh empat Mohd Ahyar Salleh Hudin memberi keterangan lisan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini berhubung penemuannya dalam siasatannya bahawa Rozman yang juga pada ketika itu ahli parlimen Labuan telah melakukan salah guna kuasa.

Rozman dibicarakan atas pertuduhan menggunakan kedudukannya - sebagai pegawai sebuah agensi kerajaan atau timbalan pengerusi LPA ketika itu - telah meminta rasuah bagi kontrak pekerjaan, iaitu mengendalikan Dermaga Merdeka Pelabuhan Labuan, untuk Labuan Liberty Port Management Sdn Bhd (LLPM), yang mana bapa dan adik lelakinya mempunyai kepentingan.

Semasa pemeriksaan utama oleh timbalan pendakwa raya Abd Muntaqin Abdul Aziz Ahmad dan Ahmad Feisal Mohd Azmi, Ahyar memberi keterangan bahawa semasa mesyuarat lembaga LPA yang dipengerusikan oleh pengerusinya Wee Jeck Seng pada 4 Jan 2018, Rozman telah mencadangkan keputusan memilih sebuah syarikat untuk menguruskan pelabuhan itu ditangguhkan kerana "implikasi politik" terhadapnya, di tengah-tengah latar belakang menjelang Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14).

 

 

 

Wee Jeck Seng kini merupakan ahli parlimen Tanjung Piai.

Ahyar memberi keterangan bahawa cadangan Rozman yang didakwa dikaitkan dengan sebarang keputusan lembaga LPA melantik syarikat LP Multi Terminal Sdn Bhd untuk menguruskan pelabuhan itu.

LP Multi Terminal adalah antara syarikat lain yang disenarai pendek untuk pengurusan pelabuhan itu - satu lagi ialah Labuan Liberty Port Management Sdn Bhd (LLPM) dengan antara pemegang sahamnya bapa dan adik lelaki Rozman.

Ahyar memberi keterangan bahawa alasan lain yang disebut oleh Rozman semasa mesyuarat penangguhan itu ialah LPA masih belum memuktamadkan tarif pelabuhan. LLPM kemudiannya dibenarkan lanjutan untuk menguruskan pelabuhan melalui pajakan kecil.

“Rozman Isli sebagai penjawat awam tidak pernah mengisytiharkan kepentingan bapa dan adik lelakinya sebagai pemegang saham dalam LLPM pada setiap mesyuarat yang dihadiri dan dia terlibat dalam perbincangan,” kata Ahyar sambil menambah bahawa pajakan kecil kepada LLPM melanjutkan pengurusan pelabuhan itu dari 1 Nov 2017 hingga 31 Mac 2020.

Pegawai antirasuah itu memberi keterangan bahawa keputusan penangguhan itu menyebabkan LPA tidak menerima sebarang pendapatan melalui Pelabuhan Terminal Merdeka selain pembayaran pajakan sahaja.

“LLPM memperoleh keuntungan melalui kadar yang dikenakan ke atas ejen perkapalan menggunakan Terminal Merdeka dari 1 Nov 2017 hingga 31 Mac 2020,” katanya.

Bagaimanapun, semasa pemeriksaan balas oleh peguam bela utama Muhammad Rafique Rashid Ali, Ahyar mengakui alasan "implikasi politik" Rozman tidak direkodkan dalam minit mesyuarat.

Saksi itu bersetuju bahawa Rozman selaku timbalan pengerusi ketika itu bukanlah ahli lembaga LPA tertinggi dari 2017 hingga 2020.

Saksi itu mengakui semua keputusan lembaga LPA dibuat secara kolektif dan bukannya keputusan Rozman sendiri termasuk dalam isu penangguhan tersebut.

Ahyar berkata, Rozman semasa mesyuarat berkenaan tidak pernah mempromosi LLPM sebagai syarikat yang paling berpotensi untuk menguruskan pelabuhan itu berbanding syarikat lain yang disenarai pendek.

Rafique: Anda bersetuju bahawa berdasarkan kenyataan saksi anda, syarikat yang akhirnya dilantik (LPA) ialah Straits Inter Logistics Sdn Bhd (bukan LLPM)?

Ahyar: Setuju.

Saksi itu juga berkata bahawa Rozman pada mulanya disiasat oleh SPRM atas dakwaan meminta dan menerima rasuah, tetapi siasatan ini kemudiannya atas dakwaan salah guna kuasa.

Pegawai SPRM itu juga mengakui tertuduh tidak pernah menjanjikan ganjaran untuk LLPM dilantik menguruskan pelabuhan itu.

Ketika pemeriksaan semula petang ini oleh Muntaqin, Ahyar memberi keterangan bahawa keterangan yang diperolehnya daripada ahli lembaga LPA yang lain dan urusetia mesyuarat menunjukkan bahawa sebab "implikasi politik" adalah pertimbangan utama untuk penangguhan itu, dan bukannya tarif pelabuhan yang belum dimuktamadkan.

Saksi itu mendakwa sekretariat mesyuarat berkongsi dengan SPRM mengenai perkara ini namun menyatakan ia "di luar rekod".

Ahyar menegaskan walaupun ketika itu hanya timbalan pengerusi LPA, tertuduh didakwa masih melakukan salah guna kuasa menggunakan jawatan nombor dua dalam lembaga itu.

"Tidak ada perbezaan antara timbalan pengerusi dengan ahli lembaga pengarah yang lain," kata saksi itu.

Selepas Ahyar melengkapkan keterangannya, Feisal memberitahu mahkamah bahawa pihak pendakwaan telah menutup kesnya terhadap Rozman, selepas pendakwa raya memanggil 24 saksi dalam perbicaraan kes itu.

Rozina kemudian mengarahkan kedua-dua pihak pendakwaan dan pembelaan memfailkan hujahan bertulis mereka selewat-lewatnya pada 4 April.

Hakim juga menetapkan 6 April untuk prosiding mahkamah terbuka untuk serahan hujahan dan penjelasan, memaklumkan bahawa pada tarikh itu, dia akan menetapkan tarikh berasingan untuk menyampaikan keputusannya pada akhir kes pendakwaan.

Pada 14 Okt 2021, di hadapan Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, Rozman, 58, meminta dibicarakan bagi satu pertuduhan rasuah.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di Bilik Mesyuarat TKSU, Aras 9, Kementerian Pengangkutan Malaysia, Jalan Tun Hussein, Presint 4, Putrajaya, antara 2.30 petang dan 5.30 petang pada 21 Mac 2018.

Rozman ialah bekas ahli parlimen Labuan dari 5 Mei 2013 hingga 19 Nov tahun lepas.

Pertuduhan didakwa mengikut Seksyen 23(1) Akta SPRM yang boleh dihukum mengikut Seksyen 24(1) akta sama dengan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000 yang mana lebih tinggi.

Semasa sidang media yang diadakan sejurus selepas dia didakwa, Rozman mendakwa dia dihadapkan ke mahkamah atas keengganannya untuk berpaling tadah daripada Warisan dan menyokong pentadbiran Perikatan Nasional.

Tahun 2019 Labuan Liberty Port Management Sdn Bhd (LLPM) yang ada kaitan bapa dan adik Rozman itu pernah membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai dakwaan konspirasi dalam proses membuat keputusan tender di pelabuhan kontena tersebut namun akhirnya mereka pula yang kantoi.

 

Comment