Masalah air di Kelantan dan Sabah ditangani walau libat belanja besar – PM
15:05 May 18, 2023  |  By SabahKini2
Masalah air di Kelantan dan Sabah ditangani walau libat belanja besar – PM

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah berunding dengan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor dan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob mengenai masalah air meskipun melibatkan belanja besar.

PUTRAJAYA: Masalah air di Kelantan dan Sabah akan cuba ditangani Kerajaan Persekutuan meskipun melibatkan belanja besar, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Masalah air di Kelantan dan Sabah perlu ditangani kerana ia adalah masalah asas dan bukanlah hal politik,” katanya pada majlis perjumpaan bersama warga Jabatan Perdana Menteri bagi bulan Mei 2023 di sini hari ini.

Anwar berkata beliau sudah berunding dengan Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Hajiji Noor dan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob mengenai masalah air itu dan mempersembahkan kepada Sultan Kelantan Sultan Muhammad V bahawa kerajaan pusat perlu mengambil alih tanggungjawab mengenai masalah air walaupun belanjanya besar.

Semalam, Anwar berkata beliau akan mengundang Hajiji dan Ahmad Yakob dalam tempoh dua minggu ini untuk mencari jalan menyelesaikan masalah air di kedua-dua negeri itu.

Anwar yang juga Menteri Kewangan berkata berdasarkan perancangan, usaha mengatasi masalah air di Kelantan dan Sabah mengambil masa terlalu panjang dalam Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK12) dan Belanjawan 2023.

Menurutnya, kerajaan juga sedang mempersiapkan kajian semula separuh penggal RMK12. 

Beliau juga akan mengadakan perbincangan di peringkat Kementerian Ekonomi dan Kementerian Kewangan bagi menyelesaikan masalah bekalan air di Kelantan dan Sabah.

Anwar berkata hal-hal kemudahan asas seperti jalan berlubang dan berlopak di sesetengah bandar juga perlu diselesaikan dengan peruntukan RM1 bilion telah disalurkan tahun ini.

“(Dalam mengatasi hal kemudahan asas), penjawat awam perlu berganjak sedikit daripada perencanaan atau penggubalan dasar,” katanya.

Comment