Golongan wanita perlu kebolehan dan keupayaan diri – Redonah
16:07 Jul 17, 2023  |  By SabahKini2
Golongan wanita perlu kebolehan dan keupayaan diri – Redonah

Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Datuk Redonah Bahanda menjelaskan golongan wanita memainkan peranan penting terutama dalam bidang ekonomi dan sosial.

KOTA KINABALU: Golongan wanita diminta agar terus berusaha meningkatkan keupayaan diri bagi membolehkan mereka dapat menyumbang kepada pendapatan keluarga, kata Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri, Datuk Redonah Bahanda.

Jelasnya, peranan golongan itu amat penting terutama dalam bidang ekonomi serta sosial dan tidak dinafikan golongan wanita terbukti bukan sahaja berjaya dalam perniagaan, pentadbiran, perubatan dan lain-lain.

"Sebab itu isu ekonomi keluarga amat penting dan kita sebagai kaum wanita mesti mempunyai kesedaran betapa pentingnya peranan kita dalam menjaga, mengurus, menambah dan mengukuhkan ekonomi keluarga.

"Semua itu hanya boleh dicapai hanya melalui ilmu dan kemahiran. Tanpa ilmu, latihan dan kemahiran tidak mungkin wanita mampu melihat kebolehan dan keupayaan diri untuk bangkit menjadi wanita yang hebat dan berdaya saing," katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis perasmian Program Keusahawanan Wanita dan Belia Madani Bijak Berdikari di Dewan Mesyuarat UTC Kota Kinabalu, kelmarin.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Perbadanan Pinjaman Sabah, Datuk Surinam Sadikun yang juga Penaung Pertubuhan Ibu Tunggal Kebangsaan Malaysia cawangan Sabah dan Timbalan Pengerusi Pertubuhan Ibu Tunggal Kebangsaan Malaysia cawangan Sabah, Pasang Apsin.

Program anjuran Pertubuhan Ibu Tunggal Kebangsaan Malaysia Parlimen Sipitang bersama dengan Perbadanan Pinjaman Sabah atau Sabah Credit Corporation disertai oleh hampir 113 peserta.

Redonah berharap, kaum wanita memanfaatkan sebaik mungkin segala kemudahan dan peluang yang disediakan oleh kerajaan untuk melengkapkan diri agar mampu menjadi ejen perubahan dalam komuniti dan seterusnya menjadi pemimpin kepada organisasi.

"Semua itu memerlukan anjakan awal perubahan sikap, cara berfikir, kesungguhan dan pengorbanan pada diri sendiri, keluarga dan orang-orang di sekeliling.

"Dalam dunia perniagaan moden, tidak ada perkara mustahil untuk berjaya asalkan sanggup melengkapkan diri dengan ilmu dan maklumat yang diperlukan dan bersedia untuk bekerja kuat mengejar kejayaan dengan disiplin," ujar beliau.

Katanya, untuk meraih kejayaan setiap wanita perlu mempunyai semangat juang yang tinggi terutama ketika menghadapi pelbagai dugaan dan kesukaran.

"Saya tahu anda yang hadir untuk mengikuti program pada hari ini pastinya mempunyai impian untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya. Saya merasa gembira dapat bertemu dengan bakal-bakal usahawan di sini.

"Namun anda perlu ingat, perjalanan anda sebagai seorang usahawan ini masih jauh dan bakal berdepan dengan pelbagai cabaran. Nasihat saya pada anda, bidang keusahawanan ini memerlukan minat dan komitmen yang tinggi, anda perlu sentiasa melengkapkan diri dengan ilmu dan pengetahuan tentang selok-belok perniagaan," tambah beliau.

Comment