Sabah bakal tambah bilik hotel, penuhi trend pelancongan makin meningkat
16:10 Oct 10, 2023  |  By SabahKini2
Sabah bakal tambah bilik hotel, penuhi trend pelancongan makin meningkat

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, perkembangan ini memberi petanda baik kepada negeri ini dengan statistik menunjukkan Sabah terus menjadi destinasi yang dicari dalam kalangan pelancong.

KOTA KINABALU: Tambahan 2,053 bilik akan disediakan tidak lama lagi, dengan tujuh hotel baharu akan beroperasi untuk menambah 685 hotel sedia ada daripada 5 bintang hingga hotel bajet atau penginapan dengan kapasiti 26,822 bilik di Sabah.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata perkembangan ini memberi petanda baik kepada negeri ini dengan statistik menunjukkan Sabah terus menjadi destinasi yang dicari dalam kalangan pelancong.

“Ketibaan pelawat terus menunjukkan pertumbuhan kukuh pada 2023, dengan keseluruhan ketibaan pelawat ke Sabah mencatatkan 1.4 juta ketibaan antarabangsa dan domestik dari Januari hingga Julai tahun ini.

“Dengan angka ini, Sabah bersedia untuk mencapai sasaran 2.2 juta pengunjung tahun ini, yang merupakan petanda baik. Sehingga kini, ini telah menjana anggaran penerimaan pelancongan sebanyak RM2.9 bilion (peningkatan 99.7 peratus) bagi Sabah,” katanya.

Berucap pada sambutan ulang tahun ke-40 Shangri-La Tanjung Aru Resort di sini malam tadi, Hajiji berkata digalakkan untuk mengambil perhatian bahawa purata kadar penghunian hotel Sabah sejak enam bulan lalu tahun ini ialah 52 peratus.

“Saya diberitahu pada hari-hari tertentu beberapa hotel melaporkan semua tempahan bilik penuh, terutama semasa cuti atau ketika acara diadakan,” katanya.

Ketua Menteri gembira industri hospitaliti telah pulih dengan cepat daripada wabak itu.

“Kami optimis bergerak ke hadapan untuk memastikan langkah tegas diambil untuk memastikan kami berada di landasan yang betul untuk melaksanakan pelan pembangunan kami, Hala Tuju Sabah Maju Jaya, selaras dengan aspirasi kami untuk memupuk Sabah yang bersatu padu, makmur dan inklusif. Dan untuk itu, saya perlukan anda semua untuk sehaluan dengan saya dan kerajaan negeri,” katanya.

Ketua Menteri juga berkata kerajaan negeri melihat banyak potensi dalam pelancongan berasaskan komuniti (CoBT).

“Kita mahu melihat sektor ini berkembang di seluruh negeri supaya lebih ramai komuniti dari kawasan luar bandar akan mendapat manfaat daripada peluang ekonomi dan spin-off. Pelancongan berasaskan komuniti sejak itu telah diterima pakai di banyak daerah di negeri ini, antara lain mewujudkan satu kebaikan untuk pengembaraan, budaya dan pelancongan makanan.

“Satu inisiatif penjenamaan untuk pelancongan berasaskan komuniti oleh Lembaga Pelancongan Sabah akan dilakukan tidak lama lagi untuk membawanya ke tahap yang lain,” katanya.

Kerajaan negeri melalui Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar negeri memperuntukkan RM10 juta untuk membaiki infrastruktur asas pelancongan di kawasan luar bandar bagi menggalakkan pertumbuhan pelancongan berasaskan komuniti.

Menjelang 2030, Sabah berharap dapat mencapai 80 peratus sasaran pematuhan standard ASEAN bagi pelancongan berasaskan komuniti di negeri itu, katanya sambil menambah ini adalah ke arah memperkasa dan meningkatkan taraf hidup masyarakat luar bandar.

Beliau berkata Shangri-La Tanjung Aru Resort telah mencapai pencapaian penting, berkongsi perjalanan pertumbuhan dan transformasi dengan Bandaraya Kota Kinabalu selama ini.

“Adalah penting untuk Shangri-La terus mengekalkan nilai yang telah mengekalkan anda -komitmen terhadap kemampanan, dedikasi kepada komuniti tempatan, dan janji layanan yang luar biasa.

“Hari ini adalah detik kebanggaan anda apabila anda merenung nilai-nilai kekal yang telah menjadikan hotel anda sebagai simbol kecemerlangan dalam industri hospitaliti. Tahniah dan syabas!,” katanya.

Comment