Dato' Allan Goh direman polis kini disaman 15 pelabur bersekongkol 'cuci duit' haram
15:10 Oct 21, 2023  |  By SabahKini2
Dato' Allan Goh direman polis kini disaman 15 pelabur bersekongkol 'cuci duit' haram

Siapa 15 individu atau pelabur yang menyaman Dato' Allan Goh? Mereka ialah individu yang bersekongkol dengan Allan 'cuci duit' dalam 4 syarikatnya yang didenda Bank Negara RM50 juta kerana Pengubahan Wang haram. Bagus didedah supaya disiasat sekali

Skandal MYAirline melalui fasa baru apabila muncul 15 pelabur yang bersama-sama bersekongkol dengan Dato' Allan Goh dan isterinya Datin Neow Ean mencuci wang haram menyaman Dato' Allan Goh. 

Dilaporkan 15 pelabur itu menyaman Dato’ Sri Allan Goh Hwan Hua dan empat syarikatnya atas dakwaan kegagalan membayar jumlah nilai penebusan bulanan daripada jumlah pelaburan plaintif melebihi RM8 juta.

Bagaimanapun, Allan Goh dan empat syarikat itu mempunyai permohonan yang belum selesai untuk membatalkan writ saman individu atas alasan bahawa ia dikatakan skandal, remeh, menyusahkan, dan menyalah gunakan proses mahkamah.

Menurut pernyataan tuntutan 15 pelabur, plaintif mendakwa Goh dan empat defendan lain (Syarikatnya) - I-Serve Online Mall Sdn Bhd (ISOM), Bright Moon Venture PLT (BMV), QA Smart Partnership PLT (QAS), dan Trillion Cove Holdings Berhad (TCH) - melanggar kewajipan fidusiari dan harus dipertanggungjawabkan secara peribadi ke atas kerugian yang dialami oleh pelabur.

Plaintif, berumur antara 58 hingga 74, mendakwa bahawa Allan Goh telah dalam panggilan persidangan dengan mereka membuat representasi mengenai isu berterusan yang dihadapi oleh ISOM dan kesan yang akan atau tidak akan berlaku terhadap pulangan bulanan pelabur.

Lima belas individu itu menegaskan bahawa ISOM, TCH, dan syarikat lain telah diserbu oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada 11 Nov 2021, dan perintah pembekuan didakwa telah dikeluarkan terhadap syarikat tersebut.

Plaintif mendakwa bahawa ini dapat dilihat apabila Allan Goh memfailkan tindakan undang-undang berasingan (semakan kehakiman) di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada Januari tahun lepas untuk mengetepikan perintah pembekuan BNM.

Plaintif menuntut pembayaran balik harga langganan RM8 juta serta pembayaran balik tunggakan penebusan bulanan yang terhutang dan faedah tahunan 5 peratus ke atas mana-mana jumlah penghakiman yang diberikan, antara relif lain yang diminta.

Sementara itu, dalam afidavit Allan Goh yang menyokong permohonannya untuk membatalkan writ saman tanpa ia tertakluk kepada perbicaraan penuh, ahli perniagaan itu berhujah bahawa ia adalah kerana dana yang didakwa dalam saman itu adalah sebahagian daripada dana yang disita menurut perintah di bawah Akta Pencegahan Pembiayaan Keganasan Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001 (AMLA).

“Larangan berkanun di bawah Seksyen 54(3) AMLA akan bertindak untuk menjadikan tindakan ini terbatal, satu penyalahgunaan proses dan boleh dibatalkan in limine,” kata Goh dalam afidavit yang difailkan pada 6 Sept tahun lepas.

Lelaki berusia 66 tahun itu mendakwa tindakan undang-undang itu adalah skandal, remeh dan menyusahkan kerana dia tidak bersifat peribadi mahupun pihak dalam kontrak yang dimeterai antara plaintif dengan BMV, QAS dan TCH.

Goh menyatakan bahawa pelanggaran kontrak yang dikatakan adalah semata-mata disebabkan oleh perintah pembekuan yang dikeluarkan oleh BNM dan perintah rampasan yang dikeluarkan oleh pendakwa raya.

Dia mendakwa bahawa tindakan plaintif adalah tidak selaras dan tidak konsisten antara satu sama lain, bercanggah dengan pengakuan mereka sendiri, dan tidak mampan kerana tidak disokong oleh butiran material.

“Plaintif mempunyai pengetahuan mengenai perintah rampasan dan dianggap mempunyai pengetahuan mengenai larangan berkanun di bawah Seksyen 54(3) AMLA.

“Namun plaintif mengingkari undang-undang dengan memfailkan tindakan ini tanpa mendapat kebenaran bertulis daripada pendakwa raya,” kata Goh dalam hujahnya bahawa saman itu merupakan penyalahgunaan proses mahkamah.

Kesemua lima defendan sebelum ini telah memfailkan pernyataan pembelaan mereka tahun lepas terhadap tuntutan mahkamah itu.

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah menetapkan 31 Okt untuk mendengar bidaan defendan untuk membatalkan tuntutan mahkamah.

Firma guaman Raj & Sach hadir untuk kesemua 15 plaintif.

Goh kini diwakili oleh firma guaman Mathews Hun Lachimanan, manakala peguam dari Chetan Jethwani & Company mewakili ISOM dan TCH.

Firma guaman D’Cruz & Sia mewakili BMV dan Qas.

Pada 1 Sept tahun ini melalui beberapa kenyataan media, BNM berkata ia telah mengenakan kompaun RM50 juta terhadap i-Serve Group kerana menerima deposit tanpa lesen.

Bank pusat itu berkata ia mengenakan kompaun untuk tujuh entiti di bawah Kumpulan i-Serve mengikut Seksyen 137(1) Akta Perkhidmatan Kewangan (FSA) dan untuk pengubahan wang haram di bawah Seksyen 4(1) AMLA.

BNM berkata kompaun itu dikenakan pada 19 Okt tahun lepas dengan kebenaran bertulis pendakwa raya di bawah tindakan penguatkuasaan bersama susulan siasatan bank pusat, yang mendapati kesalahan itu dijalankan antara Jun 2018 dan Sept 2021.

Tujuh entiti itu ialah i-Serve Online Mall Sdn Bhd (RM12.5 juta), i-Serve Technology and Vacations Sdn Bhd (RM12.5 juta), QA Smart Partnership PLT, QA Elite Partnership PLT, QA Premium Partnership PLT dan MM2217 PLT dan Valuewise PLT (RM5 juta setiap satu).

BNM menambah bahawa entiti membayar kompaun pada 16 NAov.

Dato’ Allan Goh juga merupakan pengasas syarikat penerbangan MYAirline Sdn Bhd yang menghentikan operasi baru-baru ini.

Pelbagai pihak melihat syarikat penerbangan MYAirline ini adalah satu usaha Goh mencuci duit hasil haramnya. Sabahkini2 telah mendedahkan semua butiran mengenainya

ARTIKEL BERKAITAN- Dato’ Allan Goh ‘Scammer’ hanya jadikan MYAirline tempat 'cuci duit’ haram, mengapa beri lesen syarikat penerbangan?

Baru-baru ini Dato’ Sri Allan Goh, isterinya Datin Datin Neow Ean serta anaknya Sean Goh Tze Han direman polis 4 hari atas dakwaan di bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram 2001. Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman Ramli Mohamed Yoosuf mengesahkan penahanan itu.

 

Siapa 15 pelabur yang menyaman Dato' Alan Goh itu? PDRM wajar menahan mereka bersekongkol dengan Dato' Allan Goh dan isterinya Datin Neow Ean untuk mencuci wang haram dalam syarikat-syarikat Dtao Allan yang didenda Bank Negara Malaysia.Identiti mereka wajar didedahkan agar mereka disiasat sekali kerana bersama Dato' Allan Goh dalam pelaburan haram.

Terbaru Polis dalam proses membekukan lebih 15 akaun berkait Dato' Allan, pemegang saham syarikat penerbangan MYAirline kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Ramli Yoosuf. Reman Dato' Allan dilanjutkan dua hari sehingga esok, manakala isteri dan anak lelakinya dibebaskan.

 

Comment