Sekolah dan badan keagamaan bukan Islam terima RM21.6 juta bantuan kewangan kerajaan Sabah
00:11 Nov 01, 2023  |  By SabahKini2
Sekolah dan badan keagamaan bukan Islam terima RM21.6 juta bantuan kewangan kerajaan Sabah

Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun menegaskan kepentingan dasar keadilan dan kesaksamaan kerajaan negeri dalam memberikan bantuan tanpa mengira kaum atau agama.

KOTA KINABALU: Menteri Kewangan Datuk Seri Masidi Manjun menyampaikan bantuan kewangan kerajaan negeri sebanyak RM21.6 juta kepada sekolah-sekolah dan badan-badan keagamaan bukan Islam bagi Zon Pantai Barat Selatan, hari ini.

Dari jumlah itu, RM7.77 juta diagihkan kepada 129 buah sekolah, RM10.92 juta kepada 531 buah gereja, RM2.63 juta kepada 51 buah tokong, dan RM270,000 kepada empat buah kuil.

Sesi pemberian bantuan ini merupakan yang pertama untuk Zon Pantai Barat Selatan yang meliputi daerah-daerah seperti Kota Kinabalu, Penampang, dan Putatan. 

Ini akan diikuti dengan lima lagi sesi yang diadakan untuk zon-zon lain termasuk Pantai Barat Utara, Pedalaman Atas, Pedalaman Bawah, Pantai Timur (Sandakan) dan Pantai Timur (Tawau).

Dalam ucapan beliau, Masidi menegaskan komitmen kerajaan negeri untuk memastikan setiap sektor masyarakat Sabah mendapat manfaat yang saksama dan adil. 

“Saya ingin menekankan pentingnya institusi pendidikan dalam membentuk modal insan yang berilmu demi pembangunan Sabah. 

"Selain itu, badan keagamaan juga memegang peranan penting dalam memupuk nilai-nilai murni dan toleransi dalam kalangan masyarakat berbilang kaum di Sabah,” katanya pada majlis berkenaan di sini.

Masidi juga menegaskan kepentingan dasar keadilan dan kesaksamaan kerajaan negeri dalam memberikan bantuan tanpa mengira kaum atau agama.

“Saya berharap bantuan ini dapat meringankan beban sekolah-sekolah dan badan keagamaan dalam pembangunan dan pembaikan infrastruktur mereka,” katanya.

Beliau mengumumkan bahwa permohonan bantuan kewangan untuk tahun 2024 akan dibuka mulai 2 Januari sehingga 31 Mac 2024 dan menyeru sektor swasta untuk memberikan sokongan kepada inisiatif ini.

Pada tahun 2023, kerajaan negeri telah memperuntukkan RM54.05 juta, dengan RM23.00 juta untuk sekolah-sekolah dan RM31.5 juta untuk badan-badan keagamaan bukan Islam.

Sejumlah 1,810 kelulusan diberikan, yang terbahagi kepada 346 sekolah dan 1,464 badan keagamaan bukan Islam.

Comment