Projek pembangunan RM6.6 bilion perlu dilaksanakan agensi negeri dan persekutuan
17:03 Mar 05, 2024  |  By SabahKini2
Projek pembangunan RM6.6 bilion perlu dilaksanakan agensi negeri dan persekutuan

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Sabah akan menerima peruntukan pembangunan sebanyak RM6.6 bilion tahun ini bagi pelaksanaan pelbagai program.

KOTA KINABALU: Semua agensi negeri dan Persekutuan dikehendaki bekerjasama memastikan projek pembangunan bernilai RM6.6 billion yang diluluskan dalam Roling Plan 4 (RP4), Rancangan Malaysia Ke- 12 (RMK12) dilaksanakan tahun ini.

Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor berkata, Sabah akan menerima peruntukan pembangunan sebanyak RM6.6 bilion tahun ini bagi pelaksanaan pelbagai program.

Katanya, ia termasuklah pembangunan premis (Tamu Desa), pembaikan, pembersihan dan perawatan Sungai Tuaran, projek tebatan banjir, pembinaan sekolah baharu, menaik taraf dan selenggara sekolah daif serta pembinaan klinik kesihatan baharu.

“Penting untuk mewujudkan sinergi antara agensi kerajaan negeri dan Persekutuan bagi memastikan pelaksanaan segera semua projek ini demi kepentingan rakyat,” katanya ketika mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Pembangunan Negeri (MTPN) di Menara Kinabalu di sini.

Turut hadir, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Datuk Armizan Mohd Ali, Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Dr Joachim Gunsalam, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Seri Safar Untong dan Setiausaha Persekutuan Sabah Datuk Makhzan Mahyuddin.

Beliau berkata, semua pihak perlu mempunyai keperluan atau iltizam yang tinggi dan pantas untuk menyelesaikan masalah dengan semangat inklusif Malaysia Madani dan Sabah Maju Jaya untuk memberikan perkhidmatan terbaik kepada rakyat dan pembangunan Sabah.

“Kaedah penyampaian perkhidmatan yang lama tidak lagi terpakai untuk pelaksanaan berkesan setiap dasar kerajaan.

“Sebaliknya, kita perlu menambah baik sistem penyampaian bagi mempercepatkan proses kelulusan di setiap jabatan. 

“Agensi kerajaan juga mesti memanfaatkan sepenuhnya kepesatan teknologi termasuk pendigitalan dalam melonjakkan penyampaian perkhidmatan kerajaan,” katanya.

Hajiji berkata, usaha ini juga penting bagi memastikan kerajaan menjadi pemudahcara kepada semua pihak, terutama sektor swasta yang menjadi pemacu ekonomi negara.

Beliau turut mengulangi gesaan agar semua wakil rakyat dan ketua jabatan turun padang supaya masalah yang menjejaskan rakyat dapat diselesaikan segera.

Beliau berkata, sehingga Januari 2024, Sabah membelanjakan sebanyak RM4.9 bilion atau 97.01 peratus daripada peruntukan dalam RP3 RMKe-12.

Hajiji menggesa agar semua kementerian, jabatan dan agensi pelaksana mengambil tindakan proaktif dalam memastikan prestasi RP4 RMKe-12 seiring dengan prestasi nasional.

“Penganalisis ekonomi menggelar 2023 sebagai tahun peralihan ekonomi negara dan 2024 adalah tahun pelaksanaan bagi semua dasar yang sudah dirancang.

“Ekonomi dijangka stabil walaupun berdepan pasaran global yang tidak menentu, kerajaan terus komited dalam usaha pembaharuan ekonominya untuk menarik pelaburan bernilai tinggi melalui inisiatif pemangkin di bawah kerangka ekonomi Madani, Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional (NETR) dan Pelan Induk Perindustrian Baharu 2030 (NIMP).

“Antara sektor yang akan mendapat manfaat daripada strategi ini ialah sektor pembinaan kerana kerajaan memperuntukkan RM72.3 bilion bagi pengangkutan, air dan tenaga,” katanya.

Comment