Projek bekalan air UMS siap hujung Mac ini
19:03 Mar 08, 2024  |  By SabahKini2
Projek bekalan air UMS siap hujung Mac ini

Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Mustapha Sakmud, berkata projek untuk mengatasi kekurangan bekalan air di kampus universiti itu dijangka siap sepenuhnya mengikut tarikh ditetapkan pada 26 Mac ini.

KOTA KINABALU: Enam telaga tiub yang dibina di Universiti Malaysia Sabah (UMS) menggunakan dana RM3 juta diumum Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Mei tahun lalu, sudah siap digerudi.

Timbalan Menteri Pendidikan Tinggi, Datuk Mustapha Sakmud, berkata projek untuk mengatasi kekurangan bekalan air di kampus universiti itu dijangka siap sepenuhnya mengikut tarikh ditetapkan pada 26 Mac ini.

Katanya, ketika ini kontraktor projek itu sedang menyiapkan tangki takungan dan sistem penapisan air untuk semua telaga tiub terbabit, selain pemasangan paip ke kolej kediaman pelajar.

"Alhamdulillah, buat masa ini proses menggerudi telaga tiub sudah siap sepenuhnya dan sekarang ini kontraktor sedang membuat takungan serta penapis dengan pencapaian kerja setakat ini sudah 70 peratus.

"Pada masa sama, kita juga sudah melantik kontraktor untuk membuat pemasangan paip ke asrama (kolej kediaman pelajar) dan projek itu juga sedang dilaksanakan," katanya ditemui pemberita selepas menghadiri taklimat Pelan Induk Dewan Bandaraya Kota Kinabalu (DBKK) 2023-2026, di sini, hari ini.

Mustapha diminta mengulas perkembangan projek telaga tiub itu yang dimulakan pada Januari lalu selepas pelajar UMS mengadu menghadapi kesukaran menjalani rutin harian hingga tidak mandi berhari-hari disebabkan bekalan air yang terhad dari Jabatan Air Negeri Sabah (JANS).

Katanya, berdasarkan perkembangan projek itu setakat ini, beliau yakin kemudahan itu dapat disiapkan sepenuhnya mengikut jadual agar pelajar yang kembali memulakan sesi akademik selepas cuti semester tidak lagi berdepan masalah air.

"Kita mahu projek itu siap sepenuhnya, maknanya siap hingga air dari telaga tiub terbabit dapat digunakan oleh pelajar di kolej kediaman, bukan setakat siap menggerudi telaga tiub," katanya.

Selain enam telaga tiub yang dibiayai dengan dana RM3 juta diumumkan Perdana Menteri, dua lagi telaga tiub tambahan dibina menggunakan peruntukan Kementerian Pendidikan Tinggi, selain satu sudah siap atas inisiatif UMS sendiri, menjadikan sembilan telaga tiub apabila siap sepenuhnya.

Sementara itu, Mustapha yang juga Ahli Parlimen Sepanggar menyokong inisiatif JANS melaksanakan skim vendor bagi membekal air secara sah di kawasan setinggan yang dikenal pasti berlaku kes penyambungan paip secara haram.

Katanya, kaedah itu dapat mengurangkan penyambungan paip haram, sekali gus mengelak kehilangan air tidak berhasil (NRW) dan dapat menstabilkan bekalan air, khususnya di sekitar Sepanggar, termasuk di UMS.

Semalam, Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ir Shahelmey Yahya, berkata setakat ini, satu skim vendor sudah dilaksanakan di kawasan setinggan di Sepanggar dan tiga lagi lokasi sedang dikenal pasti.

Beliau yang juga Menteri Kerja Raya Sabah, berkata pelaksanaan skim vendor itu disasar dapat mengurangkan kehilangan NRW antara lapan hingga 10 juta liter sehari (MLD).

Comment