Lebih RM1 juta disalurkan Kerajaan Negeri bantu mangsa kebakaran di Tawau
15:03 Mar 11, 2024  |  By SabahKini2
Lebih RM1 juta disalurkan Kerajaan Negeri bantu mangsa kebakaran di Tawau

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, bantuan itu adalah tanda keprihatinan kerajaan negeri kepada rakyatnya yang ditimpa musibah, khususnya mangsa kebakaran.

TAWAU: Kerajaan Negeri menyalurkan bantuan lebih RM1 juta bagi membantu mangsa kebakaran Kampung Tanjung Batu Laut Logpond termasuk membeli peralatan membina semula rumah baharu.

Ketua Menteri, Datuk Seri Hajiji Noor berkata, bantuan itu adalah tanda keprihatinan kerajaan negeri kepada rakyatnya yang ditimpa musibah, khususnya mangsa kebakaran.

“Sebanyak 45 buah rumah yang musnah terbakar 100 peratus dalam kejadian itu akan menerima RM20,000 setiap satu bagi keperluan membeli peralatan membina semula rumah.

“Manakala tujuh lagi buah rumah yang musnah sebahagian dalam kejadian itu pula akan menerima RM10,000 untuk tujuan sama bagi membolehkan mangsa memperbaiki rumah masing-masing,” katanya.

Katanya, setiap ketua isi rumah yang terlibat dalam kebakaran itu juga akan menerima RM3,000 setiap keluarga.

“Bantuan itu hasil sumbangan kerajaan negeri sebanyak RM1,000, Pusat Zakat Sabah RM1,000, Yayasan Kebajikan Sabah RM700 dan Baitulmal sebanyak RM300 yang jumlah semuanya RM3,000,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika Penyampaian Sumbangan Bantuan Bencana Mangsa Kebakaran Tanjung Batu Laut Logpond di Kompleks Sukan Tawau, di sini hari ini.

Menurutnya, kerajaan negeri sentiasa prihatin dengan nasib mangsa yang ditimpa musibah khususnya menjelang bulan Ramadan dan musim perayaan.

“Saya berharap bantuan ini dapat meringankan bebanan mangsa kebakaran, lebih lagi ketika menghadapi bulan puasa ini, tidak dapat saya gambarkan perasaan mangsa kebakaran yang hilang rumah.

“Di Kompleks Sukan ini pula mangsa hanya tinggal di sini sementara sebab itu kita kena cari jalan untuk bina semula rumah mereka,” katanya.

Hajiji berkata, mangsa boleh membina semula rumah di lokasi sama susulan kawasan kebakaran berkenaan adalah perkampungan yang telah digazetkan.

Pada Rabu lepas kira-kira 52 rumah musnah dalam kebakaran di Kampung Tanjung Batu Laut Logpond menyebabkan lebih 350 mangsa terjejas dan tinggal sehelai sepinggang.

Turut hadir, Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Datuk Mohd Ariffin Arif, Pembantu Menteri Pembangunan Perindustrian dan Keusahawanan Sabah, Datuk Andi Muhammad Suryady Bandy dan Pembantu Menteri Kepada Ketua Menteri, Datuk Nizam Abu Bakar Titingan.

Comment