Cambridge Analytica Hanya Lapor Kepada Mukhriz- Azrin Pegawai Media Mukhriz
04:03 Mar 21, 2018  |  By SabahKini2
Cambridge Analytica Hanya Lapor Kepada Mukhriz- Azrin Pegawai Media Mukhriz

Wakil SCL Group (CA) mengesahkan bahawa beliau melaporkan terus kepada Mukhriz Mahathir, bukan BN atau kerajaan

Firma perunding politik, Cambridge Analytica tidak pernah diupah oleh Barisan Nasional (BN) atau kerajaan Malaysia, kata Pejabat Perdana Menteri.

"Cambridge Analytica ataupun syarikat induknya SCL Group tidak pernah - pada masa kini atau masa lalu - telah mengikat kontrak atau dibayar dengan apa cara oleh Barisan Nasional, Pejabat Perdana Menteri atau mana-mana pihak bagi kerajaan Malaysia," kata Pejabat Perdana Menteri dalam satu kenyataan Selasa.

Bagaimanapun, wakil negara SCL Group hari ini mengesahkan kepada kerajaan bahawa nasihat Cambridge Analytica mengenai pilihan raya umum 2013 telah diberikan secara peribadi kepada Datuk Seri Mukhriz Mahathir, yang sekarang timbalan presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).

"Wakil SCL juga mengesahkan bahawa beliau melaporkan terus kepada Mukhriz Mahathir, bukan BN atau kerajaan," kata kenyataan itu.

Menerusi laman web Cambridge Analytica menampilkan dirinya sebagai peneraju global dalam kempen dipacu data dengan pengalaman lebih 25 tahun

Mukhriz Mahathir membuat kenyataan media menafi beliau pernah guna perkhidmatan Cambridge Analytica namun laman web syarikat tersebut ada menyebut pernah membantu jentera BN Kedah yang dibawah pimpinan Mukhriz pada masa itu untuk menang negeri Kedah pada pilihanraya tahun 2013.

Paling penting Mukhriz Mahathir mengaku bahawa Encik Azrin Zizal yang kini wakil Cambridge Analytica untuk Asia Tenggara ialah pegawai media Mukhriz dari tahun 2009 hingga 2013.

Semakan profail di facebook Azrin Zizal mengesahkan beliau adalah Pegawai Media Mukhriz di Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (April 2008- Februari 2013) dan Pegawai Media di Pejabat Menteri Besar Kedah (Mac 2013- Februari 2015)

Barisan Nasional pusat menegaskan tidak pernah menggunakan perkhidmatan syarikat ini untuk PRU13 ataupun PRU14.

Sejak media pembangkang melaporkan mengenai Cambridge Analytica mereka berusaha memanipulasikan fakta dengan mengaitkan BN dan Dato’ Sri Mohd Najib. Namun setelah faktanya jelas Mukhriz Mahathir adalah pembiaya Cambridge Analytica dan pegawainya sendiri adalah wakil untuk Asia Tenggara pasukan Pakatan Harapan dan PPBM sedang bersilat untuk menepis penglibatan Mukhriz.

PPBM cuba bermain isu tertembak Timbalan Presiden PPBM sendiri Mukhriz Mahathir

Untuk makluman Azrin Zizal tidak lagi menyertai Mukhriz dan bakal mendedahkan usaha kerjasama Mukhriz dengan Cambridge Analytica tidak lama lagi.

 

 Pendedahan Cambridge Analytica mengundang kontroversi dunia. Apatah lagi Mukhriz Mahathir membiayai CA sejak
Timbalan Menteri MITI hingga MB Kedah. Wang siapakah Mukhriz guna untuk membayar khidmat itu? 

Comment