Tanjong Aru 5 Penjuru: Paling Sengit, BN lawan Bendahari DAP Sabah
10:04 Apr 15, 2018  |  By SabahKini2
Tanjong Aru 5 Penjuru: Paling Sengit, BN lawan Bendahari DAP Sabah

Kami pernah bertanding empat penjuru. Kali ini saya ingat akan ada lebih ramai kerana kita ada BN, Warisan (Parti Warisan Sabah), PAS (Parti Islam Se-Malaysia), USA (Gabungan Sabah), Parti Cinta Sabah (PCS) atau Parti Anak Negeri Sabah (Anak Negeri) dan k

KOTA KINABALU: Naib Presiden Parti Bersatu Sabah, Datuk Edward Yong Oui Fah menjangkakan saingan yang sengit kepada Barisan Nasional (BN) bagi sasaran kerusi kawasan bandar yang terakhir ini yang menjadi rebutan sekurang-kurangnya lima calon dalam pilihan raya umum ke-14 (PRU14) ini.

"Kami pernah bertanding empat penjuru. Kali ini saya ingat akan ada lebih ramai kerana kita ada BN, Warisan (Parti Warisan Sabah), PAS (Parti Islam Se-Malaysia), USA (Gabungan Sabah), Parti Cinta Sabah (PCS) atau Parti Anak Negeri Sabah (Anak Negeri) dan kemudian yang lain lagi kita belum tahu. Sekurang-kurangnya lima hingga enam penjuru, minimum,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis sambutan Hari Terbuka SM Stella Maris di Tanjung Aru di sini, semalam.

"Saya rasa semua orang akan bersungguh untuk mendapatkannya. Saya percaya BN masih mempunyai banyak sokongan di kawasan ini. Siapa pun calon itu, dan jika saya diberi peluang, pasti saya akan mempertahankannya dan memastikan ia terjadi.

"Tetapi dalam setiap pilihan raya tidak ada 100%. Ia bergantung kepada lawan anda. Kita akan lihat dan berusaha sebaik mungkin untuk memastikan ia milik BN, "katanya.

Yong berkata BN akan sentiasa mempertimbangkan untuk memilih calon yang diterima oleh terutamanya masyarakat akar umbi di setiap kawasan.

Apabila melawat ke kawasan, beliau dapat merasakan bahawa rakyat masih bersama dengan BN, yang telah banyak menyumbang kepada rakyat di kawasan Tanjung Aru dan Putatan.

"Angin bertiup dengan begitu kuat. Pilihan raya kali ini adalah yang paling sengit untuk semua orang. Sudah tentu, BN adalah kerajaan dan mereka mahu mempertahankannya. Pembangkang juga mahu membentuk kerajaan. Cabaran ada di sana. Jadi semua orang perlu memainkan peranan serta menjalankan tugas masing-masing,” tegasnya.

Yong pada asalnya memenangi kerusi Sembulan, yang sebelum ini di bawah kawasan Tanjong Aru, untuk PBS pada tahun 1999 dengan 5,464 undi dan 303 majoriti.

Beliau mengalahkan Datu Bara Datu Alawaddin 70 undi, Datuk Chau Chin Tang (BN) 5,161 undi, dan Dr Tan Kok Sui (Bersekutu) 2,109 undi.

Yong mengalahkan Foo Ah Onong @ Onong Otong (PASOK) 118 undi, Chong Yaw Fah @ Stephen (DAP) 1,140 undi, dan Awang Ahmad Sah (Keadilan) 1,995 undi, pada PRU11 dengan memperolehi 6,904 undi dan majoriti 4,909.

Dalam PRU12 pula, beliau menang dengan majoriti 2,960 dan memperoleh 6,430 undi, dalam pertandingan tiga penjuru dengan Awang Ahmad Sah (PKR) 3,470 undi, dan Yang Chan Tsze @ Teddy Yang (DAP) 2,298 undi.

Yong meraih 9,099 undi dengan majoriti 3,690 dalam PRU13, mengalahkan Salleh Tiasi dari STAR yang memperoleh 750 undi, Hamid Ismail (PAS) 5,409 undi, dan Yong We Kong (SAPP), 1,333 undi.

Sumber Sabahkini2 mendedahkan DAP turut memberikan saingan yang kuat di Tanjung Aru apabila bakal meletakkan calonnya iaitu Ronnie Loh Ee Eng Penyelaras DAP Tanjung Aru merangkap Bendahari DAP Negeri Sabah sebagai calon N.17 Tanjong Aru. Ini bermakna kerjasama Pakatan Harapan antara DAP dan Warisan tidak mungkin akan berlaku apabila Parti Warisan juga mahu meletakkan calon di Dun itu.

 

 

1 Comment