Krisis Perlembagaan -Tan Sri Musa Aman Sah Sebagai Ketua Menteri Sabah
11:05 May 14, 2018  |  By SabahKini2
Krisis Perlembagaan -Tan Sri Musa Aman Sah Sebagai Ketua Menteri Sabah

TYT dalam pandangan saya telah melangkaui sempadan kuasa budi bicaranya dan harus membatalkan pelantikannya yang kedua tanpa keputusan undi keyakinan di Dewan Undangan Negeri dan untuk mengelakkan memanjangkan krisis perlembagaan yang timbul daripada pe

Sabah sekali lagi dalam krisis perlembagaan yang boleh dielakkan jika TYT tidak melantik dua Ketua Menteri dalam beberapa hari selepas melantik yang pertama.

TYT apabila melantik Tan Sri Musa Aman sebagai Ketua Menteri dengan Menteri-menteri Kabinetnya telah mengesahkan Kerajaan Sabah. Ia tidak boleh dikatakan bahawa pelantikannya adalah haram dan tidak sah kerana pada masa bersumpah pada 10 Mei, 2018, Tan Sri Musa mempunyai majoriti wakil rakyat dengan dia dan tanpa sesiapa yang melompat.

TYT setelah bersumpah dalam Ketua Menteri dan Kabinet Negerinya, telah membentuk kerajaan yang sah tidak mempunyai kuasa untuk memecat atau memecat Ketua Menteri yang duduk.

TYT tidak mempunyai kuasa budi bicara untuk menghilangkan Ketua Menteri yang dilantik lebih awal. Kuasa terletak pada Dewan Undangan melalui undi tidak percaya.

Dengan memecat Tan Sri Musa dan menggantikan Ketua Menteri yang baru adalah sama seperti merompak kuasa Dewan Perhimpunan untuk menghapuskan Ketua Menteri.

Persoalannya timbul, bagaimana jika esok Tan Sri Musa Aman mempunyai 32 lagi nama yang mengaku kesetiaan mereka adakah TYT akan melantik Tan Sri Musa Aman sebagai Ketua Menteri lagi?

Mana-mana pihak menuntut kepada jawatan Ketua Menteri terlebih dahulu mendapat pengesahan DUN melalui undi keyakinan yang diberikan dalam Perlembagaan Negeri dengan TYT yang mempunyai kebebasan untuk melantik seorang ketua baru yang dalam penghakimannya mengarahkan keyakinan majoriti wakil rakyat yang dipilih. Itulah cara ia berfungsi dalam demokrasi yang mantap dan matang.

TYT dalam pandangan saya telah melangkaui sempadan kuasa budi bicaranya dan harus membatalkan pelantikannya yang kedua tanpa keputusan undi keyakinan di Dewan Undangan Negeri dan untuk mengelakkan memanjangkan krisis perlembagaan yang timbul daripada pelantikan Ketua Menteri ke-2.

Datuk James Ligunjang
Bekas ADUN Negeri Petagas
14 Mei 2018

11 Comments