Keputusan Mahkamah untuk Petronas di Sarawak 'berakhirnya' Malaysia- Jeffrey
15:06 Jun 07, 2018  |  By SabahKini2
Keputusan Mahkamah untuk Petronas di Sarawak 'berakhirnya' Malaysia- Jeffrey

"Itu adalah cadangan yang sangat bodoh. Sekarang, Petronas akan mengadili bahawa sumber kami adalah milik Petronas, semata-mata.

KOTA KINABALU: Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Jeffrey Kitingan hari ini memberi amaran bahawa mana-mana keputusan mahkamah yang mengutamakan Petronas dalam hal pemilikan sumber petroleum boleh menandakan "berakhirnya" Malaysia.

"Sekiranya kerajaan persekutuan menegaskan ini, kita akan kembali kepada pembentukan Malaysia.

"Apa yang mereka mahu lakukan? Berputus Malaysia? Ini adalah satu kes yang besar, dan saya terkejut bahawa kerajaan negeri tidak mengatakan apa-apa mengenainya, "katanya.

Jeffrey yang merupakan Ahli Parlimen Keningau dan ADUN Tambunan, berkata beliau sentiasa memandang Akta Pembangunan Petroleum (PDA), di mana Petronas mendasarkan tuntutannya terhadap hak-hak minyak di negara ini, sebagai tidak berperlembagaan.

Beliau berkata sumber alam semulajadi selalu menjadi perkara negeri, dan bahkan dinyatakan seperti dalam Perlembagaan Persekutuan di bawah pengagihan kuasa perundangan antara kerajaan negeri dan persekutuan.

Beliau menambah bahawa cadangan baru-baru ini untuk menswastakan Petronas adalah "mengganggu", kerana ia bermakna orang ramai tidak lagi mempunyai lokus standi mengenai sumber kerana mereka akan menjadi pemegang saham.

"Itu adalah cadangan yang sangat bodoh. Sekarang, Petronas akan mengadili bahawa sumber kami adalah milik Petronas, semata-mata.

"Funnily, mereka menggunakan PDA apabila mereka perlu kembali kepada perlembagaan, Perjanjian Malaysia 1963 dan Laporan Jawatankuasa Antara Kerajaan," katanya.

Jeffrey berkata jika kerajaan negeri tidak bertindak atas perkara itu, rakyat mesti melakukan sesuatu untuk melindungi kepentingan mereka.

Inilah sebabnya mengapa Gabungan Sabah, sebuah persekutuan politik empat parti pembangkang, telah menyediakan satu pasukan peguam tempatan untuk campur tangan dalam kes itu, katanya.

"Rakyat Sabah adalah pemegang kepentingan. Kami mempunyai kepentingan dalam perkara ini dan dengan itu berhak untuk campur tangan dalam usul ini, "katanya.

Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP), Yong Teck Lee berkata, pasukan peguam telah memulakan kes itu semalam, berikutan berita tindakan undang-undang Petronas.

"Jika Petronas memenangi kes ini, ia bermakna semua sumber minyak kita, 100%, akan dimiliki oleh Petronas dan bukan rakyat Sabah dan Sarawak. Kedudukannya tinggi, sebab itu kerajaan Sarawak telah melibatkan peguam swasta, bukan hanya peguam negara Sarawak, "katanya.

"Jika Sarawak kalah, keputusan yang sama juga boleh dikenakan ke Sabah. Dari pembayaran tunai 5%, kami terkejut di bawah Malaysia Baru ini, Petronas kini mahu merebut 100% pemilikan minyak. "

Yong menggesa kerajaan Sabah untuk meneruskan perkara itu tanpa berkompromi.

"Jangan takut akibat politik. Ini adalah untuk hak petroleum Sabah.

2 Comments