Dimalukan dan tidak dihargai, UPKO harus pulang 'rumah', kata Gunsalam.
00:06 Jun 13, 2018  |  By SabahKini2
Dimalukan dan tidak dihargai, UPKO harus pulang 'rumah', kata Gunsalam.

Kerajaan ini tidak akan dibentuk jika Upko tidak mengorbankan prinsipnya. Orang juga mengatakan kita tidak memainkan peranan yang besar ... yang mesti diperbetulkan kerana ini adalah sejarah, atau Upko akan dikutuk dan ditertawakan

KOTA KINABALU, 12 Jun 2018: Seorang pemimpin kanan Parti Bersatu Sabah hari ini mengundang bekas rakannya untuk pulang ke rumah politik asal mereka.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kundasang, Datuk Dr Joachim Gunsalam dalam menyatakan perasaannya merasakan bahawa pemimpin UPKO tidak diendahkan dan pembelotan mereka untuk menyokong kerajaan yang dipimpin oleh Datuk Seri Shafie Apdal tidak dihargai.

"Anda hanya 'pendatang' di sana ... lebih baik kembali ke rumah dan rakan seperjuangan politik asal anda yang memberi anda platform, kewangan dan sokongan untuk memenangi kerusi anda," kata Gunsalam dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau bertindak balas kepada Timbalan Ketua Setiausaha Upko, Georgina George kerana menyaksikan ketua PKR Sabah Christina Liew kerana tidak mengakui peranan penting yang dimainkan oleh parti itu dalam pembentukan kerajaan Sabah apabila beliau membentangkan usul itu dalam persidangan Dewan Undangan Negeri pada hari Isnin.

Malah Ahli Dewan Undangan Negeri Kuamut Upko, Masiung Banah juga mahu meletakkan rekod terus bahawa Upko membuat pengorbanan besar untuk membantu membentuk kerajaan bersama-sama dengan Warisan, PKR dan DAP dan mereka harus diberi pengiktirafan sewajarnya.

"Kerajaan ini tidak akan dibentuk jika Upko tidak mengorbankan prinsipnya. Orang juga mengatakan kita tidak memainkan peranan yang besar ... yang mesti diperbetulkan kerana ini adalah sejarah, atau Upko akan dikutuk dan ditertawakan, "kata Banah.

Gunsalam menegaskan bahawa apabila satu pengorbanan prinsipnya untuk keuntungan politik jangka pendek, seseorang tidak akan mendapat penghormatan dan penghormatan terhadap masyarakat mengundi

"Apa lagi kemudahan rakan kongsi politik anda.

"Kembali kepada kami di Gabungan Bersatu. Marilah kita bergabung untuk menegakkan perjuangan politik politik bermaruah dan bersama-sama melayani rakyat Sabah dan mempertahankan hak mereka sebagaimana termaktub dalam Perjanjian Malaysia 1963 (MA63), "katanya.

George, dalam satu kenyataan, menekankan fakta bahawa Liew tidak mengakui pentingnya sokongan Upko untuk membentuk kerajaan Sabah ketika ucapannya mengecewakan.

"Dia (Liew) pastinya lupa bahawa Upko yang mengambil sikap keras untuk meninggalkan Barisan Nasional dan menyokong Shafie untuk membentuk kerajaan negeri apabila Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) membawa dua wakil rakyat untuk menyokong BN, mengakibatkan Parti Warisan Sabah dan sekutunya Pakatan Harapan mempunyai 29 kerusi, "katanya.

George berkata untuk pemerintahan Warisan-PH-Upko untuk bekerja, aturan asas pertama adalah penghormatan dan pengiktirafan sumbangan rakan kongsi.

41 Comments